El desarrollo del liderazgo docente en el octavo grado de Educación General Básica de la Unidad Educativa Particular San Luis Beltrán
Loading...
Date
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Nacional de Educación
Abstract
Teachers, being the direct guides of students in the teaching-learning process, need to develop leadership characteristics that ensure that this performance is successful and positive in achieving significant and evolutionary learning. During the pre-professional practices throughout the career in different educational institutions of Azogues and Cuenca, the need for teacher leadership was evidenced. The present work, framed
in the socio-critical paradigm and with a qualitative approach, focuses on the pedagogical actions of teachers, particularly in their pedagogical professional performance. The action research method was used, since it seeks to improve a specific educational reality, in which techniques such as observation, documentary analysis, interview and survey were applied. As a result, a theoretical-methodological proposal is produced, in particular,
of a conception that starts from a new point of view or starting idea about teacher leadership and that, through an objective, starts categories, principles, as well as orientations methodological, it is suggested as a contribution to the solution of the research problem. The proposal was submitted to the judgment of experts, who evaluated its viability and relevance using different criteria. In general, the results showed that the
proposed conception can favor leadership in the specific context for which it was developed, being of great value the observations made for its improvement.
Description
Los docentes, al ser los guías directos de los estudiantes en el proceso de enseñanza-aprendizaje, requieren desarrollar características de liderazgo que aseguren que ese desempeño sea exitoso y positivo en el logro de aprendizajes significativos y desarrolladores. Durante las prácticas preprofesionales a lo largo de la carrera por
diferentes instituciones educativas de Azogues y Cuenca, se evidenció la necesidad del liderazgo docente. El presente trabajo, enmarcado en el paradigma sociocrítico y con un enfoque cualitativo, se centra en el accionar pedagógico de los docentes, particularmente en su desempeño profesional pedagógico. Se empleó el método de investigación-acción, puesto que se busca la mejora de una realidad educativa específica, en la que se
aplicaron técnicas como la observación, análisis documental, entrevista y la encuesta. Como resultado se produce una propuesta del tipo teórica-metodológica, en particular, de una concepción que parte de un nuevo punto de vista o idea de partida acerca del liderazgo docente y que, mediante un objetivo, categorías de partida, principios, así como orientaciones metodológicas, se sugiere como contribución a la solución del problema de
investigación. La propuesta fue sometida a juicio de expertos, los que valoraron su factibilidad y pertinencia mediante diferentes criterios. En general los resultados demostraron que la concepción propuesta puede favorecer el liderazgo en el contexto específico para el que se elaboró, resultando de gran valor las observaciones realizadas para su mejora.