Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1863
Title: Competencias andragógicas para el fortalecimiento de la educación virtual universitaria durante la pandemia COVID-19
Authors: Mendoza Velazco, Derling José
Mendoza Flores, Derling Isaac
Flores Rodríguez, Luz Marina
Keywords: Educación Universitaria
Competencias docentes
Educación virtual
Andragogía
Covid-19
University education
Teaching competences
Virtual education
Andragogy
Issue Date: 19-May-2021
Publisher: Editora Artemis
Abstract: The research aimed to determine the virtual andragogical competences of university teaching staff during the Covid-19 pandemic. The present study is justified by its orientation towards new research contributions in higher education, focusing on a relevant aspect of the educational problem and responding to the new needs of the virtual learning process by seeking a change in the lecturer’s approach to learning orientation. A mixed-approach research was conducted, with a nested or simultaneous integrated design of the dominant qualitative model. The population consisted of 30 teachers and 439 students. Both groups belonged to the National University of Chimborazo (UNACH) and the University of the Armed Forces (ESPE) of Ecuador. The sample selection was participatory and non-probabilistic. Two Likert-type questionnaires of 27 questions each were applied. It was established that teachers should have a digital and critical-constructive didactic model. The educational model must be favourable in the principles that govern the andragogical fact, establishing a process of orientation - learning in higher education.
Description: La investigación tenía como objetivo determinar las competencias andragógicas virtuales del profesorado universitario durante la pandemia Covid-19. El presente estudio se justifica por su orientación hacia nuevas contribuciones de investigación en la educación superior, centrándose en un aspecto relevante del problema educativo y respondiendo a las nuevas necesidades del proceso de aprendizaje virtual mediante labúsqueda de un cambio en el enfoque del profesorado para la orientación al aprendizaje. Se llevó a cabo una investigación de enfoque mixto, con un diseño integrado anidado o simultáneo del modelo cualitativo dominante. La población estaba compuesta por 30 profesores y 439 estudiantes. Ambos grupos pertenecían a las Universidad Nacional de Chimborazo (UNACH) y a la Universidad de las Fuerzas Armadas (ESPE) del Ecuador. La selección de la muestra fue participativa y no probabilística. Se aplicaron dos cuestionarios de tipo Likert de 27 preguntas cada uno. Se estableció que los maestros deben tener un modelo didáctico digital y crítico-constructivo. El modelo educativo debe ser favorable en los principios que rigen el hecho andragógico, establecer un proceso de orientación - aprendizaje en la educación superior.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1863
ISBN: 9786587396385
Appears in Collections:Investigaciones

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
3 2859.pdf7,97 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.