Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2442
Title: | Estrategia didáctica para el fortalecimiento de la lectoescritura en estudiantes del tercer año de EGB de la Unidad Educativa Remigio Romero y Cordero |
Authors: | Suárez Gómez, Erika Paola Meza Paredes, Stiven Francisco |
metadata.dc.contributor.advisor: | Auquilla Díaz, Juan Fernando |
Keywords: | Lectoescritura Estrategia didáctica Aprendizaje colaborativo Actividades Reading and writing Didactic strategy Collaborative learning Activities |
Issue Date: | 1-Apr-2022 |
Publisher: | Universidad Nacional de Educación |
Series/Report no.: | TFEB-EGB;172 |
Abstract: | Several studies show that the use of didactic strategies can be a favorable tool for the teaching-learning of literacy in a way that breaks the monotony of the observer in the case of the student and the teacher as the main actor, replacing the learner as an active actor and the educator becomes a guide who will be in charge of helping only when necessary. For this reason, the present research entitled "Didactic strategy for the strengthening of reading and writing in students of the third year of EGB of the Remigio Romero y Cordero Educational Unit" was developed, which aims to create a didactic proposal that meets the demands of work both in the virtual and face-to-face environment, based mainly on Collaborative Learning. In this way, Collazos, Guerrero and Vergara, among others, who provide the foundations of CA, are taken as theoretical references. On the other hand, the methodology that was useful maintains the socio-critical paradigm since it will try to transform the educational reality, with a qualitative approach and a descriptive character. Finally, 10 activities will be carried out to favor the teaching-learning of literacy based on CA, which will be easily accessible because they will be in a blog. |
Description: | Diversos estudios demuestran que el uso de estrategias didácticas puede ser una herramienta favorable para la enseñanza-aprendizaje de la lectoescritura de manera, que rompa con la monotonía de observador en el caso del estudiante y como actor principal al docente, remplazando como actor activo al educando y el educador pasa a tener un papel de guía quien se encargará de ayudar solo en lo necesario. Por esta razón, se desarrolló la investigación titulada “Estrategia didáctica para el fortalecimiento de la lectoescritura en estudiantes del tercer año de EGB de la Unidad Educativa Remigio Romero y Cordero”, que tiene como objetivo crear una propuesta didáctica que cumpla con las demandas de trabajo tanto en el entorno virtual como el presencial, fundamentadas principalmente por el Aprendizaje Colaborativo. De esta manera, se toma como referentes teóricos a Collazos, Guerrero y Vergara entre otros, quienes dan fundamentos del AC. Por otra parte, la metodología que fue de utilidad mantiene paradigma socio crítico, ya que intentará transformar la realidad educativa, con un enfoque cualitativo y un carácter descriptivo. Por último, se realizará 10 actividades que favorezcan la enseñanza-aprendizaje de la lectoescritura en función con el AC, mismas, que serán de fácil acceso debido que estarán plasmadas en un blog. |
URI: | http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2442 |
Appears in Collections: | Itinerario en Educación General Básica |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TIC17EB.pdf | Texto completo | 3,12 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.