Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2558
Title: | La contención emocional como estrategia para mitigar la deserción escolar de Jóvenes y Adultos de la Unidad Educativa P.C.E.I. Eloy Alfaro de Santo Domingo de los Tsáchilas-Ecuador |
Authors: | Castro Enríquez, Ercio Geri |
metadata.dc.contributor.advisor: | Apolo Buenaño, Diego Eduardo |
Keywords: | EPJA Contención emocional Deserción escolar Emotional support School desertion |
Issue Date: | 15-Mar-2022 |
Publisher: | Universidad Nacional de Educación |
Series/Report no.: | TM4;510 |
Abstract: | In this research work, emotional containment is proposed as a strategy to reduce school dropout. It will take place during the 2020-2021 school year at the P.C.E.I Eloy Alfaro Educational Unit in Santo Domingo de los Tsáchilas, whose schooling is extraordinary intensive. The subjects participating in the research are students who attend Basic General Education, of two parallels. In this, the objective of this writing is framed in proposing emotional containment as a strategy to reduce school dropout. The research was of a mixed approach with an exploratory descriptive scope, using information collection techniques such as participant observation, interview, survey; similarly, for the validation of the proposal, the focus group is used with the presence of experts. As a main result, it is evident that in the educational processes in young people and adults it is necessary to include emotional containment strategies due to the socio-pedagogical characteristics that they present, and that their timely application helps to mitigate school failure. Finally, a systematic work route oriented to the educational community of the institution is established. |
Description: | En el presente trabajo investigativo se propone a la contención emocional como estrategia para la mitigar la deserción escolar. La misma se desarrolló durante el período lectivo 2020-2021 en la Unidad Educativa P.C.E.I Eloy Alfaro de Santo Domingo de los Tsáchilas, cuya escolaridad es extraordinaria e intensiva. Los sujetos quienes participaron de la investigación son estudiantes que asisten a la Educación General Básica, de dos paralelos. En este sentido, el objetivo de este escrito se enmarca en proponer la contención emocionar como estrategia para la disminución de la deserción escolar. La investigación fue de enfoque mixto con alcance descriptivo exploratorio, utilizando técnicas de recolección de información como la observación participante, entrevista, encuesta; de igual manera, para la validación de la propuesta se utilizó fue el grupo focal con la presencia de expertos. Como resultado, se evidencia que dentro de los procesos educativos en jóvenes y adultos se requiere incluir estrategias de contención emocional por las características socio-pedagógicas que presentan, y que su aplicación oportuna ayudaría a mitigar el fracaso escolar. Finalmente, se establece la ejecución ruta de trabajo sistemático y contextualizado, orientado a la comunidad educativa. |
URI: | http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2558 |
Appears in Collections: | Maestrías |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Tesis final.pdf | Texto completo | 1,84 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.