Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2573
Title: Autorregulación del aprendizaje en la universidad: variables motivacionales desde contextos formales en Cuba
Other Titles: Learning Self-Regulation at University: Motivational Variables from Cuba’s Formal Contexts
Authors: Otero Ramos, Idania
Vizcaino Escobar, Annia
Matos Matos, Ariadna
metadata.dc.unae.correspondencia: idaniao@uclv.edu.cu
annia@uclv.edu.cu
ariadna.matos@reduc.edu.cu
Keywords: Autorregulación
Atribuciones
Contexto universitario
Metas
Motivación
Self-regulation
Attributions
University context
Goals
Motivation
Issue Date: 20-May-2022
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Abstract: The sustainable development objectives for Latin American and Caribbean communities are based on the need to guarantee quality education that promotes lifelong learning opportunities for all. From this perspective, the objective of this research was to describe motivational variables of selfregulated learning in the Cuban university context, an aspect that allowed to substantiate the role of motivation in the teaching-learning process. A non-experimental, transectional and descriptive design was assumed. It included 127 higher education students. Academic motivation scales and causal attributions validated for the context under study were used. The results indicated the existence of causal attributions of success and failure such as: effort, ability, complexity of content and teachers. Evidence of the use of learning goals and performance goals was demonstrated
Description: En los Objetivos de Desarrollo Sostenible para los pueblos de América Latina y el Caribe, se fundamenta la necesidad de garantizar una educación de calidad que promueva oportunidades de aprendizaje permanente para todos. Desde esta perspectiva, el objetivo de esta investigación fue describir variables motivacionales del aprendizaje autorregulado, en el contexto universitario cubano, aspecto que permitió fundamentar el papel de la motivación en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Se asumió un diseño no experimental, transeccional y de alcance descriptivo. Este estudio incluyó a 127 estudiantes de enseñanza superior. Se utilizaron escalas de motivación académica y atribuciones causales validadas para el contexto objeto de estudio. Los resultados indicaron la existencia de atribuciones causales de éxito y fracaso como: esfuerzo, capacidad, complejidad de contenidos y profesores. Se hallaron evidencias de la utilización de metas de aprendizaje relacionadas con la motivación profunda y metas de rendimiento relacionadas con la motivación superficial y de desempeño.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2573
ISBN: 9789942783790
Appears in Collections:Universidad, aprendizaje y retos de los objetivos de desarrollo sostenible

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
133 Autorregulación del aprendizaje.pdfTexto completo427,75 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.