Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2576
Title: La superación profesional del guía de turismo en interpretación patrimonial
Other Titles: Tour guide’s Professional Improvement on Heritage Interpretation
Authors: Pino Urías, Naima
Pino Torrens, Ricardo
Urías Arboláez, Graciela
metadata.dc.unae.correspondencia: npinourias@gmail.com
icardo.pino@unae.edu.ec
graciela.urias@unae.edu.ec
Keywords: Estrategia de superación
Guía de turismo
Interpretación patrimonial
Superación profesional
Improvement strategy
Tour guide
Heritage interpretation
Professional improvement
Issue Date: 20-May-2020
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Abstract: The current trends in tourism demand tourist guides' work, since they offer a service that, from their role, transform them into an interpreter of heritage. This professional is a mediator who creates connections between heritage and visitors. The theoretical systematization and the results of diagnoses generated in this study allowed to identify theoretical gaps and insufficiencies of the professional practice of guides in relation to the heritage interpretation, which, together with the absence of solution proposals from the professional improvement, gave rise to the scientific problem. For its solution, a general objective was proposed: to create a strategy for professiona improvement in heritage interpretation for tourist guides, while conducting guided tours. The proposed strategy is supported by a theoretical-methodological conception, contextualized according to diagnosis particularities. This strategy is structured in four stages, applied to pedagogical situations, in accordance with its general objective and through the sequenced and integrated application of forms of professional improvement, that contribute to the preparation of the guide for the development of competence. In this context, three forms of improvement were selected: a course, training, and self-improvement.
Description: Las tendencias actuales de la demanda turística requieren de la labor del guía de turismo, ya que este ofrece un servicio que, desde su rol, lo convertirte en un intérprete del patrimonio. Este profesional es un mediador que crea conexiones entre el patrimonio y el visitante. La sistematización teórica y los resultados de diagnósticos realizados en este estudio permitieron identificar vacíos teóricos e insuficiencias de la praxis profesional de los guías, en relación con la interpretación patrimonial; lo que unido a la ausencia de propuestas de solución, desde la superación profesional, dio origen al problema científico, para cuya solución se propuso, como objetivo general: idear una estrategia de superación profesional en interpretación patrimonial, para los guías de turismo, durante la conducción de recorridos turísticos guiados. Esta estrategia está sustentada en una concepción teórico-metodológica, contextualizada según las particularidades del diagnóstico. Asimismo, está estructurada en cuatro etapas, aplicadas a las situaciones pedagógicas, en concordancia con su objetivo general y a través de la aplicación, secuenciada e integrada, de formas de superación profesional que contribuyan a la preparación del guía, para el desarrollo de la competencia. Se seleccionan como formas de superación: el curso, el entrenamiento y la autosuperación.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2576
ISBN: 9789942783790
Appears in Collections:Universidad, aprendizaje y retos de los objetivos de desarrollo sostenible

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
161 La superación profesional.pdfTexto completo152,68 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.