Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3012
Title: Aprendizaje cooperativo como alternativa didáctica para mejorar el rendimiento académico en Matemáticas en Décimo año de la U.E. Luis Cordero
Other Titles: APRENDIZAJE COOPERATIVO COMO ALTERNATIVA DIDÁCTICA PARA MEJORAR EL RENDIMIENTO ACADÉMICO EN MATEMÁTICAS EN DÉCIMO AÑO DE LA U.E. LUIS CORDERO
Authors: Marín Procel, Josué Luis
Plaza Chalco, José Luis
metadata.dc.contributor.advisor: Martínez Serra, José Enrique
metadata.dcterms.audience: Trabajo de Integración Curricular previo a la obtención del título de Licenciado/a en Educación en Ciencias Experimentales
Keywords: Aprendizaje Cooperativo
educación
rendimiento académico
alternativa didáctica
Matemáticas
Cooperative Learning
education
academic performance
didactic alternative
didactic alternative
Mathematics
Issue Date: 2-Mar-2023
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFECE;74
Abstract: The present study analyzes how cooperative learning contributes to improve academic performance in the subject of Mathematics in 10th grade students of the Luis Cordero Educational Unit. A didactic alternative design proposed by Nariño (2014) was used, which consists of four stages; diagnosis, planning, execution and evaluation. In addition, a methodological design based on a socio-critical paradigm was chosen. It also employs as a type of quasi-experimental research with a longitudinal research level. On the other hand, qualitative and quantitative techniques are integrated to evaluate the Cooperative Learning and academic performance variables. The diagnostic results indicate low academic performance, a deficit of interaction among students and a preference for working cooperatively rather than individually. However, after the implementation of the intervention proposal, 60.6% of the experimental group obtained a greater acquisition of conceptual and procedural mathematical knowledge, in addition, a greater interaction among students was evidenced. In summary, the implementation of cooperative learning as a didactic alternative improved academic performance in the subject of Mathematics, since a greater acquisition of knowledge and a significant increase in academic performance was evidenced in the experimental group, going from an average of 3.6 to 6.8, which indicates that more than half of the students have achieved the required learning.
Description: El presente estudio analiza cómo el aprendizaje cooperativo contribuye a mejorar el rendimiento académico en la asignatura de Matemáticas en los estudiantes de 10mo año de la Unidad Educativa Luis Cordero. Se utilizó un diseño de alternativa didáctica propuesto por Nariño (2014), que consta de cuatro etapas; diagnóstico, planificación, ejecución y evaluación. Además, se optó por un diseño metodológico basado en un paradigma socio-crítico. También emplea como tipo de investigación cuasiexperimental con un nivel de investigación longitudinal. Por otra parte, se integran técnicas cualitativas y cuantitativas para evaluar las variables de Aprendizaje Cooperativo y rendimiento académico. Los resultados del diagnóstico indican un bajo rendimiento académico, un déficit de interacción entre los estudiantes y una preferencia por trabajar de manera cooperativa en lugar de individualmente. No obstante, después de la implementación de la propuesta de intervención, el 60,6 % del grupo experimental obtuvo una mayor adquisición de conocimientos conceptuales y procedimentales matemáticos, además se evidenció una mayor interacción entre los estudiantes. En síntesis, la implementación del aprendizaje cooperativo como alternativa didáctica mejoró el rendimiento académico en la asignatura de Matemáticas, ya que se evidenció una mayor adquisición de conocimientos y un incremento importante en el rendimiento académico en el grupo experimental, pasando de un promedio de 3,6 a 6,8, lo que indica que más de la mitad de los estudiantes han alcanzado los aprendizajes requeridos.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3012
Appears in Collections:Educación en Ciencias Experimentales

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1. TIC_Marin_Plaza.pdfTexto completo7,04 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.