Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3162
Title: | Enseñanza – aprendizaje de la lectura en el área de Lengua y Literatura en segundo de EGB |
Authors: | Barzallo Pérez, Alfonso Darío Zumba Mayancela, Nuria Aracely |
metadata.dc.contributor.advisor: | Mendoza Carmona, Blanca Edurne Reiban Garnica, Danilo Isaac |
metadata.dcterms.audience: | Trabajo de Integración Curricular de Licenciado(a) en Ciencias de la Educación Básica |
Keywords: | Potenciar Didáctica de la lectura Enseñanza-aprendizaje Educación Motivación Empowerment Reading didactics Teaching-learning Education Motivation |
Issue Date: | 25-Aug-2023 |
Publisher: | Universidad Nacional de Educación |
Series/Report no.: | TFEB-EGB;237 |
Abstract: | The present research carried out is our Curricular Integration Work (TIC), it focuses on the teaching - learning of reading in the area of Language and Literature in second year of EGB (Basic Education). Our research seeks to make known the importance of promoting reading from an early age, in order to motivate students to create an interest in reading so that they can apply it in their education. Therefore, we have set as an objective to promote the teaching-learning process of reading in the area of Language and Literature in the second grade of EGB. Within our theoretical framework, we will analyze different research and positions of national and international authors. Then, we will focus on topics such as: Didactics of reading, the Language and Literature Curriculum and the Teaching-Learning Process of reading. Our methodology is based on a qualitative approach with an action-research method. For this, we applied various techniques such as: participant observation, documentary analysis and interview; through instruments such as: field diaries, semi-structured guides for the interview and diagnostics. All this was necessary to meet the objectives and thus create a proposal that is a booklet with didactic activities to help improve or implement reading in second grade students of EGB. |
Description: | La presente investigación realizada es nuestro Trabajo de Integración Curricular (TIC), se centra en la enseñanza – aprendizaje de lectura en el área de Lengua y Literatura en segundo EGB (Educación General Básica). Nuestra investigación busca dar a conocer la importancia que tiene de impulsar la lectura desde edades tempranas, con el fin de motivar a los estudiantes a crear un interés por la lectura para que lo apliquen en su educación. Por eso, se ha planteado el objetivo de potenciar el proceso de enseñanza – aprendizaje de la lectura en el área de Lengua y Literatura en el segundo grado de EGB. Dentro de nuestro marco teórico analizaremos diversas investigaciones, posturas de autores nacionales e internacionales. Luego, nos centraremos temas como: La Didáctica de la lectura, el Currículum de Lengua y Literatura y el proceso de Enseñanza – aprendizaje de la lectura. Dentro de nuestra metodología nos basamos en un enfoque cualitativo con un método de investigación – acción. Para esto, se aplicó diversas técnicas como: la observación participante, análisis de documentos y la entrevista; a través de instrumentos como: Diarios de campo, guías semiestructuras para la entrevista y diagnósticos. Todo esto fue necesario para cumplir con los objetivos planteados y así crear una propuesta que es un cuadernillo con actividades didácticas que ayuden a la mejora o implementación de la lectura en estudiantes de segundo grado de EGB. |
URI: | http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3162 |
Appears in Collections: | Itinerario en Educación General Básica |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Enseñanza – aprendizaje de la lectura en el área de Lengua y Literatura en segundo de EGB.pdf | Texto completo | 2,66 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.