Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3198
Title: Repositorio de recursos educativos digitales para el proceso de enseñanza – aprendizaje del Movimiento Unidimensional
Authors: Astudillo Zhindon, Mirian Eugenia
metadata.dc.contributor.advisor: Panamá Criollo, Germán Wilfrido
metadata.dcterms.audience: Trabajo de Maestría previo a la obtención del título de Magister en Tecnología e Innovación Educativa
Keywords: Repositorio
Movimiento
Unidimensional
Recurso digital
Repository
Motion
Digital resource
One-dimensional
Issue Date: 22-Oct-2023
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TM4;521
Abstract: The research proposal entitled "Repository of Digital Educational Resources for Teaching One-Dimensional Motion" focused on the development of a digital educational tool with the purpose of enhancing students' understanding and academic performance in the subject of one-dimensional motion. For the collection of information, a qualitative methodology was followed, which included a pretest, interviews, and a focus group. The results revealed a low academic performance of the students and a leaning towards an interest in experimenting with the strategic and objective use of concrete and digital resources.Furthermore, the repository was validated by experts and is considered a valuable proposal for implementation in the educational institution under study. This work not only offers a practical educational solution to improve the understanding of one-dimensional motion but also emphasizes the importance of strategy and specific guidance in teaching. Although the proposal was not implemented, the results of this research have the potential to positively impact the quality of education in the school context and, consequently, students' academic performance.
Description: La propuesta de investigación denominada "Repositorio de recursos educativos digitales para la enseñanza del Movimiento Unidimensional" se enfocó en el desarrollo de una herramienta educativa digital con el propósito de mejorar la comprensión y el rendimiento académico de los estudiantes en el tema del movimiento unidimensional. Para la recopilación de información se siguió una metodología cualitativa que incluyó un pretest, entrevistas y un grupo focal. Los resultados revelaron un bajo rendimiento académico de los estudiantes y una inclinación e interés hacia los procesos de experimentación con la utilización estratégica y objetiva de recursos concretos y digitales. Este trabajo no solo ofrece una solución educativa práctica para mejorar la comprensión del movimiento unidimensional, sino que también destaca la importancia de la estrategia y la orientación específica en la enseñanza. Aunque la propuesta no fue implementada, los resultados de esta investigación tienen el potencial de impactar positivamente en la calidad de la educación en el contexto escolar y, por ende, en el rendimiento académico de los estudiantes.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3198
Appears in Collections:Maestrías



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.