Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3333
Title: Metodologías activas para el proceso enseñanza-aprendizaje del sistema nervioso y endocrino en estudiantes de segundo BGU de la Unidad Educativa Luis Cordero
Authors: Pañi Panama, Michelle Estefania
Yanza Chicaiza, Dario Armando
metadata.dc.contributor.advisor: García Chávez, Arelys
metadata.dcterms.audience: Trabajo de Integración Curricular previo a la obtención del título de Licenciado/a en Educación en Ciencias Experimentales
Keywords: Biología
enseñanza-aprendizaje
metodologías activas
Biology
teaching-learning
active methodologies
Issue Date: 6-Mar-2024
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFECE;102
Abstract: The purpose of the teaching-learning process of Biology is for students to be able to apply the contents taught in their daily context. The objective of this research work is to analyze the influence of active methodologies in the teaching-learning process of the nervous and endocrine system topic of the subject of Biology in second BGU students of the Luis Cordero Educational Unit. The research corresponds to a pre-experimental type with a qualitative and quantitative approach with a sample of 35 second BGU parallel A students and 1 Biology teacher. From the quantitative and qualitative analysis of the information obtained from techniques such as participant observation, survey, interview and pedagogical tests, which allow identifying a deficiency in establishing a theoretical-practical relationship of the contents, something basic for the development of the skills in the area of biology. From this, the need to implement active methodologies that solve the difficulties identified in the teaching-learning process is identified. Active methodologies are developed through 4 phases, the first focuses on a diagnosis, the second on the development of activities, the third on planning and implementation and finally the evaluation to measure the feasibility of the implemented proposal, resulting in a positive impact on the teaching-learning process of Biology in the topic Nervous and endocrine system, since the skills around contextualization were fully met.
Description: El proceso de enseñanza-aprendizaje de la Biología tiene como finalidad que los estudiantes logren aplicar los contenidos impartidos en su contexto cotidiano. El presente trabajo de investigación tiene como objetivo analizar la influencia de las metodologías activas en el proceso enseñanza-aprendizaje de la temática sistema nervioso y endocrino de la asignatura de Biología en estudiantes de segundo BGU de la Unidad Educativa Luis Cordero. La investigación corresponde a tipo preexperimental con un enfoque cualitativo y cuantitativo con una muestra de 35 estudiantes de segundo BGU paralelo A y 1 docente de Biología. Desde el análisis cuantitativo y cualitativo de la información obtenida a partir de técnicas como la observación participante, encuesta, entrevista y pruebas pedagógicas, mismas que permiten identificar una deficiencia en establecer una relación teórica-practica de los contenidos, algo básico para el desarrollo de las destrezas del área de biología. A partir de ello, se identifica la necesidad de implementar metodologías activas que solventen las dificultades identificadas en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Las metodologías activas se desarrollan mediante 4 fases, la primera se centra en un diagnóstico, la segunda en el desarrollo de las actividades, la tercera en las planificaciones e implementación y finalmente la evaluación para medir la factibilidad de la propuesta implementada, teniendo como resultado un impacto positivo en el proceso enseñanza-aprendizaje de la Biología en el tema Sistema nervioso y endocrino, pues se cumplió en su totalidad las destrezas en torno a la contextualización.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3333
Appears in Collections:Educación en Ciencias Experimentales

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TESIS_350_PAÑI_YANZA_ECE.pdfTexto completo3,73 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.