Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3350
Title: | Concepción didáctica basada en la Inteligencia Artificial para la resolución de problemas físicos en Tercero Bachillerato de la Unidad Educativa Juan Bautista Vásquez. |
Authors: | Idrovo Regalado, Lizbeth Nayeli Llivisaca Landy, Diego Andrés |
metadata.dc.contributor.advisor: | Martínez Serra, José Enrique |
metadata.dcterms.audience: | Trabajo de Integración Curricular previo a la obtención del título de Licenciado/a en Educación en Ciencias Experimentales |
Keywords: | Inteligencia Artificial Concepción Didáctica Resolución de Problemas Física Artificial Intelligence Didactic Conception Problem Solving Physics |
Issue Date: | 12-Jun-2024 |
Publisher: | Universidad Nacional de Educación |
Series/Report no.: | TFECE;119 |
Abstract: | Through this research, an initial diagnosis is made of the level of development of the problem-solving competence in students who belong to the third year of the Unified General Baccalaureate of the Juan Bautista Vásquez Educational Unit located in the city of Azogues, detecting a series of difficulties, which led the authors to design, implement and evaluate the impact of a didactic conception based on Artificial Intelligence (AI) on the development of physical problem-solving competence in the students of the investigated sample. The study adopts a quasi-experimental type of research with a mixed approach, using tools such as pre and pos-test, surveys, participant observation and field diaries to collect relevant data during the various phases of the project. This process helps identify the specific needs of students, adjust the educational intervention to these needs and effectively evaluate the results of the implementation. The results indicate a significant improvement in students' ability to solve physical problems following the implementation of the AI-based didactic design. This improvement is attributed to the effective integration of AI tools into the teaching process, which facilitates more interactive and adaptive learning. Quantitative assessments show not only improvements in grades, but also an increase in student motivation and engagement in learning physics. The importance of AI in modern education is highlighted, demonstrating that its implementation in physics teaching can significantly improve students' problem-solving skills. In addition, the need for teacher training in AI-based technologies is highlighted and it is suggested to expand research on its application in various educational areas to maximize its benefits in learning. |
Description: | Mediante la presente investigación se realiza un diagnóstico inicial del nivel de desarrollo de la competencia de la resolución de problemas en estudiantes que pertenecen al tercer año de Bachillerato General Unificado de la Unidad Educativa Juan Bautista Vásquez ubicada en la ciudad de Azogues, detectando una serie de dificultades, que llevaron a los autores a diseñar, implementar y evaluar el impacto de una concepción didáctica basada en Inteligencia Artificial (IA) sobre el desarrollo de la competencia de resolución de problemas físicos en los estudiantes de la muestra investigada. El estudio adopta un tipo de investigación cuasiexperimental con enfoque mixto, utilizando herramientas como pre y pos test, encuestas, observación participante y diarios de campo para recoger datos relevantes durante las diversas fases del proyecto. Este proceso permite identificar las necesidades específicas de los estudiantes, ajustar la intervención educativa a estas necesidades y evaluar de manera efectiva los resultados de la implementación. Los resultados indican una mejora significativa en la competencia de los estudiantes para resolver problemas físicos tras la implementación de la concepción didáctica basada en IA. Este avance se atribuye a la integración efectiva de herramientas de IA en el proceso de enseñanza, lo que facilita un aprendizaje más interactivo y adaptativo. Las evaluaciones cuantitativas muestran no solo mejoras en las calificaciones, sino también un aumento en la motivación y participación de los estudiantes en el aprendizaje de la Física. Se destaca la importancia de la IA en la educación moderna, demostrando que su implementación en la enseñanza de la Física puede mejorar significativamente las competencias de resolución de problemas de los estudiantes. Además, se subraya la necesidad de formación docente en tecnologías basadas en IA y se sugiere ampliar la investigación sobre su aplicación en diversas áreas educativas para maximizar sus beneficios en el aprendizaje. |
URI: | http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3350 |
Appears in Collections: | Educación en Ciencias Experimentales |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
378 - ECE - Idrovo y Llivisaca -signed.pdf | Texto completo | 2,29 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.