Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3407
Title: | Communicative Language Teaching Activities to Foster English-Speaking Communicative Competence in 12th-grade students from a public school. |
Authors: | Vásquez Loja, Milton Xavier Anabel Vélez Angulo, Autora: Cinthya |
metadata.dc.contributor.advisor: | Martínez Jiménez, Mahly Jahzeel |
metadata.dcterms.audience: | Trabajo de Integración Curricular previo a la obtención del título de Licenciado/a en Pedagogía del Idioma Inglés |
Keywords: | Competencia comunicativa CLT actividades comunicativas intervención mejoramiento Communicative competence CLT communicative activities intervention improvement |
Issue Date: | 7-Mar-2024 |
Publisher: | Universidad Nacional de Educación |
Series/Report no.: | TFPINE;16 |
Abstract: | Despite the fact that learning to speak and having communicative skills are essential during the learning of English, spoken communicative competence remains out of reach for many students because they are unable to develop it and/or practice it on a recurrent basis during class time. The present study aimed to determine how the application of activities based on the communicative language teaching method (CLT) improves the English-spoken communicative competence of 3rd-year students from Bachillerato General Unificado BGU in “Luis Cordero” school located in Azogues. This study was developed under a quantitative research with a quasi-experimental design which allowed us to work with two groups of students, an experimental group, and a control group. The instruments that were used in this research were a pre and post-test adapted from the PET English Cambridge Exam as well as a rubric from the same Cambridge qualification. Those instruments were used to quantify the problem of this research for the data to be collected and analyzed. The difference between the two groups is that in the experimental group, we did the intervention, in this case, the application of the communicative activities proposed to compare results with the group that was not exposed to an intervention. After the respective analysis of the data obtained, it became evident that the implementation of activities based on the communicative teaching method significantly benefited the improvement of communicative competence in speaking skills in students. |
Description: | A pesar de que aprender a hablar y tener habilidades comunicativas son esenciales durante el aprendizaje del inglés, la competencia comunicativa hablada sigue estando fuera del alcance de muchos estudiantes al no poder desarrollarla y/o practicarla de manera recurrente durante la hora de clase. El presente estudio determinó como la aplicación de actividades basadas en el método de enseñanza comunicativo (CLT) mejora la competencia comunicativa hablada de los alumnos de 3er año de Bachillerato General Unificado (BGU) en la Unidad Educativa “Luis Cordero” de la ciudad de Azogues. La metodología utilizada para este estudio fue cuantitativa bajo una investigación cuasi-experimental que nos permitió trabajar con dos grupos de estudiantes, un grupo experimental y un grupo de control. Los instrumentos que se utilizaron en esta investigación fueron un pre y post-test adaptado del examen PET English de Cambridge, así como una rúbrica adaptada de la misma calificación de Cambridge. Estos instrumentos se utilizaron para cuantificar el problema de esta investigación con el fin de recoger y analizar los datos. La diferencia entre ambos grupos es que en el grupo experimental se hace la intervención, en este caso la aplicación de las actividades comunicativas propuestas para así poder comparar resultados con el grupo que no fue expuesto a una intervención. Después del análisis respectivo de los datos obtenidos, se evidenció que la implementación de actividades basadas en el método de enseñanza comunicativa benefició significativamente al mejoramiento de la competencia comunicativa en habilidades del habla en los estudiantes. |
URI: | http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3407 |
Appears in Collections: | Pedagogía de los Idiomas Nacionales y Extranjeros |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TRABAJO DE INTEGRACION CURRICULAR PINE XAVIER VÁSQUEZ CINTHYA VÉLEZ final-signed.pdf | texto completo | 3,55 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.