Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3409
Title: Being a Teacher Assistant at the University: Experiences and Insights.
Authors: Minga Carchi, Carlos Julio
Mogrovejo Alvarez, Heidy Pamela
metadata.dc.contributor.advisor: Jaramillo Ortiz, Freddy Neptalí
metadata.dcterms.audience: Trabajo de Integración Curricular previo a la obtención del título de Licenciado/a en Pedagogía del Idioma Inglés
Keywords: Ayudantes de Cátedra
Ayudantías de Cátedra
Entrevistas
Experiencias
Fenomenología
Experiences
Interviews,
Phenomenology
Teaching Assistants
Teaching Assistantship
Issue Date: 7-Mar-2024
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFPINE;18
Abstract: The objective of this qualitative study is to analyze the lived experiences of students who worked as teacher assistants in a university located in Ecuador. Following a phenomenological design, the study examines the different experiences of three university students that have been teaching assistants for a period of two semesters. To collect the data, 4 interviews were conducted to each participant regarding each one of the phases related to their teaching assistantship experience. The first interview, focused on the previous experiences up to the phenomenon detailed the lived history of the participants previously to enroll in the major, and to start the assistantship process. The second and third interview focused on the participants’ first and second time being a TA. These interviews delved on the activities, roles, and interactions of the participants with other actors involved in the assistantship process. The last interview entailed reflection about the process of assistantship and the different benefits and weaknesses. The study revealed that participants perceive the assistantship process as a meaningful experience that provides them with opportunities to learn, making them be perceived as a teacher, a friend, a role model and guide for students. These perceptions and experiences can be useful for the different participants involved in the process, and also new students who might be interested in enrolling to be TAs.
Description: La presente investigación cualitativa tiene como objetivo analizar las experiencias de estudiantes que fueron ayudantes de cátedra en una universidad ubicada en Ecuador. Siguiendo un diseño fenomenológico, el estudio examina las experiencias de tres estudiantes universitarios que fueron ayudantes de cátedra por un periodo de dos semestres. Para recolectar los datos, se realizaron cuatro entrevistas a cada participante respecto a cada una de las fases relacionadas con sus experiencias como ayudantes de cátedra. La primera entrevista, enfocada en las experiencias previas hasta el fenómeno, detalló la historia vivida de los participantes antes de ingresar en la carrera, y empezar el proceso de ayudantías. La segunda y tercera entrevista se centró en la primera y segunda vez de los participantes siendo ayudantes de cátedra. Estas entrevistas profundizaron en las actividades realizadas, los roles percibidos y las interacciones de los participantes con los otros actores que están involucrados en el proceso de las ayudantías de cátedra. La última entrevista implicó la reflexión acerca del proceso de ayudantías y los diferentes beneficios y debilidades de la misma. El estudio reveló que los participantes perciben el proceso de ayudantías como una oportunidad significativa que provee oportunidades para aprender, haciendo que sean percibidos como un docente, un amigo, un modelo a seguir y una guía para los estudiantes. Estas percepciones y experiencias pueden ser útiles para los diferentes participantes involucrados en el proceso de ayudantías de cátedra asimismo como nuevos estudiantes que podrían estar interesados en ser ayudantes de cátedra.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3409
Appears in Collections:Pedagogía de los Idiomas Nacionales y Extranjeros



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.