Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3424
Title: | Las artes plásticas como metodología activa para la motivación por el aprendizaje en los estudiantes de primero de bachillerato de la Unidad Educativa Javier Loyola. |
Authors: | Sumba Piña, Evelyn Janneth Paltan Ortega, Diego Xavier Guallpa Macancela, Jessica Valeria |
metadata.dc.contributor.advisor: | Cadme Galabay, Fanny Guadalupe |
metadata.dcterms.audience: | Trabajo de Integración Curricular de Licenciado/a en Pedagogía de las Artes |
Keywords: | artes plásticas motivación aprendizaje metodologías activas plastic arts motivation learning active methodologies |
Issue Date: | 7-Mar-2024 |
Publisher: | Universidad Nacional de Educación |
Series/Report no.: | TFPAH;39 |
Abstract: | This Curricular Integration Work refers to the plastic arts which has the objective of “Proposing and developing the plastic arts as an active methodology for the motivation for learning of the first-year Baccalaureate students of the Javier Loyola Educational Unit. Given that in the development of the professional practices a certain lack of motivation was detected when carrying out the various tasks related to the ECA area, various artistic languages (drawing, painting, sculpture) were used in the content of the proposal to the making of masks, taking the Tigua community as a reference. Through these creations, it has been possible to promote creativity, collaborative work and the active participation of students through various activities. The study was based on a qualitative approach with an exploratory, descriptive and interpretive level, through the use of various instruments and techniques for data collection, such as participant observation, field diaries and focus groups, applied to a total of 15 students. After the application of the pedagogical intervention proposal, the result was that associating different artistic branches strengthened motivation in the area of ECA, since the students showed greater involvement, greater participation, and a better relationship between colleagues, reflected in the final product that The proposed activities were obtained from each one. |
Description: | El presente Trabajo de Integración Curricular, refiere a las artes plásticas el cual cuenta con el objetivo de “Proponer y desarrollar las artes plásticas como metodología activa para la motivación por el aprendizaje de los estudiantes de primero de Bachillerato de la Unidad Educativa Javier Loyola. Dado que en el desarrollo de las prácticas profesionales se detectó cierta falta de motivación al momento de llevar a cabo las diversas tareas relacionadas con el área de ECA, en el contenido de la propuesta se emplearon diversos lenguajes artísticos (dibujo, pintura, escultura) para la elaboración de máscaras, tomando como referente a la comunidad de Tigua. A través de estas creaciones, se ha logrado fomentar la creatividad, el trabajo colaborativo y la participación activa de los estudiantes mediante diversas actividades. El estudio se fundamentó en un enfoque cualitativo con un nivel exploratorio, descriptivo e interpretativo, mediante la utilización de diversos instrumentos y técnicas para la recolección de datos, tales como la observación participante, los diarios de campo y los grupos focales, aplicados a un total de 15 estudiantes. Tras la aplicación de la propuesta de intervención pedagógica se obtuvo como resultado que, al asociar diferentes ramas artísticas fortaleció la motivación en el área de ECA, pues los estudiantes mostraron mayor involucramiento, mayor participación, mejor relación entre compañeros, reflejado en el producto final que se obtuvo de cada una las actividades propuestas. |
URI: | http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3424 |
Appears in Collections: | Pedagogía de las Artes y Humanidades |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
7.-TIC-169-PAH-SUMBA-PALTAN-GUALLPA- FINAL 1.pdf | texto completo | 1,83 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.