Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3437
Title: El Currículo de Ciencias Naturales y la Educación Sexual Integral en el tercer año de Educación General Básica una Propuesta De Intervención.
Authors: Rodríguez Cumbicos, Silbana Maricela
Cabrera Tuapante, Richard Alexander
metadata.dc.contributor.advisor: Mendoza Carmona, Blanca Edurne
Sanmartín Orbe, Gerardo Alfonso
metadata.dcterms.audience: Trabajo de Integración Curricular de Licenciado/a en Ciencias de la Educación Básica
Keywords: Educación sexual
Ciencias Naturales
Currículo
Educación Básica
Sex education
Natural Sciences
Curriculum
Basic Education
Issue Date: 8-Mar-2024
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-EGB;254
Abstract: The objective of this Curricular Integration Work was to integrate sex education into the Natural Sciences curriculum of the third year of General Basic Education in Ecuador. We explored three key theoretical areas in our research: comprehensive sexuality education, the roles of educational actors in teaching and the approach to sexuality education in the Ecuadorian context. These foundations were essential to analyze the results. The approach used was qualitative and the Action Research method was employed. Techniques such as surveys, interviews, participant observation and content analysis were used for data collection. A proposal called "Learning to know my body" was developed, which has activities to address different topics of sexual education. As part of the results of our research we obtained that the teaching of sex education in the classroom of the third year of basic general education (EGB) is nonexistent. Therefore, this research has favored the creation of a space where students can express their doubts and concerns about the subject; in addition to giving them the necessary tools so that they can know their bodies, form healthy interpersonal relationships and mutual respect. This contributes to lay the foundations of conscious and informed individuals, thus promoting a holistic development to face the challenges of sexuality in a positive way in their personal and social development.
Description: El presente Trabajo de Integración Curricular (TIC) tuvo como objetivo integrar la educación sexual con un enfoque integral desde el currículo de Ciencias Naturales del tercer año de Educación General Básica, en Ecuador. Exploramos tres ejes teóricos clave en nuestra investigación: educación sexual integral, roles de los actores educativos en la enseñanza y el abordaje de la educación sexual en el contexto ecuatoriano. Estos fundamentos fueron esenciales para analizar resultados. El enfoque que se utilizó fue cualitativo y se empleó el método de la Investigación Acción. Para la recolección de datos se utilizaron técnicas como encuestas, entrevistas, observación participante y análisis de contenidos. Se desarrolló una propuesta denominada “Aprendiendo a conocer mi cuerpo”, la cual cuenta con actividades para abordar diferentes temas de educación sexual. Como parte de los resultados de nuestra investigación obtuvimos que la enseñanza de la educación sexual dentro del aula del tercer año de educación general básica EGB es inexistente. Por lo cual, este TIC ha favorecido la creación de un espacio donde los estudiantes puedan expresar sus dudas e inquietudes sobre el tema; además de darles las herramientas necesarias para que puedan conocer su cuerpo, formar relaciones interpersonales sanas y de respeto mutuo. Esto contribuye a sentar las bases de individuos consientes e informados, promoviendo así un desarrollo holístico para enfrentar los desafíos de la sexualidad de una manera positiva en su desarrollo personal y social.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3437
Appears in Collections:Itinerario en Educación General Básica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
El Currículo de Ciencias Naturales y la Educación Sexual Int.pdftexto completo5,75 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.