Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3438
Title: | Desarrollo de la Inteligencia Emocional para mejorar la resolución de conflictos en el tercer año de Educación General Básica. |
Authors: | Correa Jimenez, Jimena Alejandra |
metadata.dc.contributor.advisor: | Mendoza Carmona, Blanca Edurne Sanmartín Orbe, Gerardo Alfonso |
metadata.dcterms.audience: | Trabajo de Integración Curricular de Licenciado/a en Ciencias de la Educación Básica |
Keywords: | Inteligencia Emocional Resolución de Conflictos Educación Básica Emotional Intelligence Conflict Resolution Basic Education |
Issue Date: | 8-Mar-2024 |
Publisher: | Universidad Nacional de Educación |
Series/Report no.: | TFEB-EGB;255 |
Abstract: | This Curricular Integration Work (CIW) focuses on the identification and resolution of conflicts in the classroom, due to its negative impact on the learning environment and the social relationships of the students. The general objective of this work was to develop Emotional Intelligence to improve conflict resolution in students of the third year of Basic General Education (EGB). It was based on the theories of renowned experts in Emotional Intelligence such as Daniel Goleman, Peter Salovey, Jhon Mayer and Reuven Bar-On, whose research provided a solid basis for the development of this research. Regarding the methodological development, the socio- critical paradigm was chosen, using a qualitative approach and the methodology of action research. Various data collection instruments were used, such as questionnaires, interviews, tests and field diaries. To address the identified problem, an intervention proposal focused on the development of Emotional Intelligence skills through playful and innovative activities was designed and applied. It was concluded that the implementation of activities aimed at promoting the development of emotional intelligence not only led to improvements in learning environments, but also strengthened interactions between students, promoting collaborative work and generating a positive impact on the management of conflicts in the classroom. |
Description: | El presente Trabajo de Integración Curricular (TIC) se enfoca en la identificación y resolución de conflictos en el aula de clase, debido a su impacto negativo en el ambiente de aprendizaje y las relaciones sociales del estudiantado. El objetivo general de este trabajo fue desarrollar la Inteligencia Emocional para mejorar la resolución de conflictos en estudiantes del tercer año de Educación General Básica (EGB). Se fundamentó en las teorías de reconocidos expertos en Inteligencia Emocional como Daniel Goleman, Peter Salovey, Jhon Mayer y Reuven Bar-On, cuyas investigaciones proporcionaron una sólida base para el desarrollo de esta investigación. En lo que corresponde al desarrollo metodológico, se optó por el paradigma sociocrítico, utilizando un enfoque cualitativo y la metodología de la investigación acción. Se emplearon diversos instrumentos de recolección de datos, tales como cuestionarios, entrevistas, test y diarios de campo. Para abordar la problemática identificada, se diseñó y se aplicó una propuesta de intervención centrada en el desarrollo de habilidades de Inteligencia Emocional a través de actividades lúdicas e innovadoras. Se concluyó que la implementación de actividades destinadas a fomentar el desarrollo de la inteligencia emocional no solo conduce a mejoras en los entornos de aprendizaje, sino que también fortalecen las interacciones entre los estudiantes, promoviendo el trabajo colaborativo y generando un impacto positivo en el manejo de conflictos en el aula. |
URI: | http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3438 |
Appears in Collections: | Itinerario en Educación General Básica |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TIC 24.pdf | texto completo | 3,41 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.