Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3444
Title: | Manifestaciones culturales Cañaris para la integración de la interculturalidad en prácticas educativas interdisciplinarias. |
Authors: | Parra Martinez, Domenica Fernanda Murillo Fernández, Samantha Leonela |
metadata.dc.contributor.advisor: | Bustamante Fajardo, Luis Mauricio García Cárdenas, María del Carmen |
metadata.dcterms.audience: | Trabajo de Integración Curricular de Licenciado/a en Ciencias de la Educación Básica |
Keywords: | interculturalidad cultura Cañari prácticas interdisciplinarias manifestaciones culturales estrategias didácticas motivación creatividad : interculturality Cañari culture interdisciplinary practices cultural manifestations didactic strategies motivation creativity |
Issue Date: | 8-Mar-2024 |
Publisher: | Universidad Nacional de Educación |
Series/Report no.: | TFEB-EGB;261 |
Abstract: | The present research aims to strengthen interculturality through the understanding of certain Cañari cultural manifestations among 6th grade students. This work seeks to develop an educational intervention proposal with didactic strategies constructed from expressions of Cañari culture from an interdisciplinary approach, to promote interculturality in the subjects of social studies, Language and Literature, and Cultural and Artistic Education. During preprofessional practices, it was evident that the teacher used national music to strengthen interculturality, however, it was also observed that some students had little interest in understanding traits and backgrounds of their own culture. Likewise, it was found that there was scant knowledge about the cultural diversity of the country. In this sense, the initiative was taken to include manifestations of a culture from an interdisciplinary approach, through didactic strategies that allow for reflection, knowledge, and firsthand experience of coexistence between cultures. For this research, a qualitative method was used, implementing techniques such as interviews, focus groups, and participant observation of the school context. After the implementation of the educational intervention proposal, it is concluded that students have come to understand and appreciate their culture, and similarly, intercultural awareness has been consolidated in the classroom. Indeed, this research is a pedagogical initiative to include culture in the teaching- learning process of different areas of knowledge. |
Description: | La presente investigación busca fortalecer la interculturalidad, a través del conocimiento de ciertas manifestaciones culturales Cañaris, en estudiantes de 6to año. Este trabajo tiene la finalidad de desarrollar una propuesta de intervención educativa con estrategias didácticas construidas a partir de expresiones de la cultura Cañari desde un enfoque interdisciplinario, para promover la interculturalidad en las asignaturas de Estudios Sociales, Lengua y Literatura y Educación Cultural y Artística. En las prácticas pre profesionales se evidenció que la docente utilizaba la música nacional para fortalecer la interculturalidad; sin embargo, se observó también que algunos estudiantes tenían poco interés por comprender rasgos y antecedentes de su propia cultura. Asimismo, se constató que existía un escaso conocimiento sobre la diversidad cultural del país. En este sentido, se tomó la iniciativa de incluir las manifestaciones de una cultura desde un enfoque interdisciplinario, mediante estrategias didácticas que permitan reflexionar, conocer y experimentar de cerca la convivencia entre culturas. Para realizar esta investigación se utilizó el enfoque cualitativo, se implementó técnicas tales como la entrevista, grupos focales y observación participante del contexto escolar. Después de la aplicación de la propuesta de intervención educativa, se concluye que se consiguió que los estudiantes comprendan y aprecien su cultura, de igual manera se logró consolidar la conciencia intercultural en el aula. En efecto, la presente investigación es una iniciativa pedagógica para incluir la cultura en el proceso de enseñanza-aprendizaje de diferentes áreas del conocimiento. |
URI: | http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3444 |
Appears in Collections: | Itinerario en Educación General Básica |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TIC 19 - CARRERA DE EDUCACIÓN BÁSICA-DOMENICA PARRA Y SAMANTHA MURILLO-CORREGIDO.pdf | texto completo | 2,08 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.