Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3451
Title: | Educar con conciencia y valores: hacia un ambiente de aprendizaje basado en la convivencia armónica en educación general básica. |
Authors: | Narváez Calle, Joselyn Lissbeth Suconota Morocho, Kevin Mateo |
metadata.dc.contributor.advisor: | Guevara Buestán, Paul Andrés Orellana Galarza, Víctor Javier |
metadata.dcterms.audience: | Trabajo de Integración Curricular de Licenciado/a en Ciencias de la Educación Básica |
Keywords: | ambiente educativo dimensiones convivencia armónica enseñanza- aprendizaje secuencia didáctica educational environment dimensions harmonious coexistence teaching- learning didactic sequence |
Issue Date: | 8-Mar-2024 |
Publisher: | Universidad Nacional de Educación |
Series/Report no.: | TFEB-PM;133 |
Abstract: | The present work on curricular integration addresses the creation of an effective learning environment and the promotion of harmonious coexistence in the Fourth Year of Basic Education at the "Leoncio Cordero Jaramillo" Educational Unit. The research aims to identify the factors influencing the conception of this educational environment and propose a didactic sequence for its improvement. An action research methodology was employed, based on a socio-critical paradigm and a qualitative approach, which allowed for a deep understanding of the context and the implementation of a didactic sequence based on Game-Based Learning. The research emphasizes the importance of a conscious and value-enriching education as a fundamental principle for shaping both knowledge and character. The results revealed the significance of the active role of the teacher, the adaptability of the physical environment, and the flexibility in time management to promote harmonious coexistence and meaningful learning. It was concluded that the implementation of a didactic sequence centered on Game-Based Learning generated a harmonious and participatory educational environment, fostering harmonious coexistence and enriching the academic and social development of the student. |
Description: | El presente trabajo de integración curricular aborda la creación de un ambiente de aprendizaje efectivo y la promoción de la convivencia armónica en el Cuarto Año de Educación Básica de la Unidad Educativa "Leoncio Cordero Jaramillo". El objetivo de la investigación es identificar los factores que influyen en la concepción de dicho ambiente educativo y proponer una secuencia didáctica para su mejora. Se empleó una metodología de investigación acción, basada en un paradigma socio-crítico y un enfoque cualitativo, que permitió una comprensión profunda del contexto y la implementación de una secuencia didáctica basada en el Aprendizaje Basado en el Juego. La investigación subraya la importancia de una educación consciente y enriquecedora en valores como un principio fundamental para moldear tanto el conocimiento como el carácter de los individuos. Los resultados revelaron la importancia del papel activo del docente, la adaptabilidad del entorno físico y la flexibilidad en la gestión del tiempo para promover una convivencia armónica y un aprendizaje significativo. Se concluyó que la implementación de una secuencia didáctica centrada en el Aprendizaje Basado en el Juego generó un entorno educativo armónico y participativo, fomentando la convivencia armónica y enriqueciendo el desarrollo académico y social del estudiante. |
URI: | http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3451 |
Appears in Collections: | Itinerario en Pedagogía de la Matemática |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TIC 08 NARVÁEZ-SUCONOTA.pdf | texto completo | 1,59 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.