Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3462
Title: | Aprendizaje sensorial en el medio natural y cultural en infantes de 4 a 5 años de la Escuela Enriqueta Cordero Dávila. |
Authors: | Solis Alvarez, Daysi Fernanda Tenecela Pulla, Andrea Lizbeth |
metadata.dc.contributor.advisor: | González Sanmartín, Vilma |
metadata.dcterms.audience: | Trabajo de Integración Curricular de Licenciado/a en Ciencias de la Educación Inicial |
Keywords: | Aprendizaje sensorial medio ambiente primera infancia Sensory learning environment early childhood |
Issue Date: | 6-Mar-2024 |
Publisher: | Universidad Nacional de Educación |
Series/Report no.: | TFEI;201 |
Abstract: | This work deals with sensory learning based on relationships with the natural and cultural environment, strengthening this area allows children to learn about the world through the senses. A research question was formulated ¿How to contribute to sensory learning in the area of relations with the natural and cultural environment in infants from 4 to 5 years of age at the Enriqueta Cordero Dávila Basic Education School?, in response, the following objective is proposed: to contribute to the development of sensory learning through the design and application of an activity booklet. During the practices, it was observed that the five senses were not integrated within the learning experiences. The research had a qualitative, descriptive approach with a socio-critical paradigm and a case study was used. To collect information, field diaries, an interview and an observation guide were used to obtain results and from these to propose an activity booklet based on Montessori pedagogy. As a result of the implementation of 50% of the proposal, it was found that touch and hearing should continue to be strengthened. In conclusion, activities that benefit sensory learning should be used in learning experiences. |
Description: | Este trabajo aborda el aprendizaje sensorial basado en el ámbito relaciones con el medio natural y cultural. Al fortalecer esta área permite que los niños conozcan el mundo a través de los sentidos. Se formuló una pregunta de investigación ¿Cómo contribuir al aprendizaje sensorial en el ámbito relaciones con el medio natural y cultural en infantes de 4 a 5 años de la Escuela de Educación Básica Enriqueta Cordero Dávila?, como respuesta se plantea el siguiente objetivo, contribuir al desarrollo del aprendizaje sensorial a través del diseño y aplicación de un cuadernillo de actividades. Durante las prácticas, se observó que no se integraban los cinco sentidos dentro de las experiencias de aprendizaje. La investigación tuvo un enfoque cualitativo, de tipo descriptivo con un paradigma socio-crítico y se utilizó al estudio de caso. Para recoger información se emplearon diarios de campo, una entrevista y una guía de observación, obteniendo resultados y a partir de estos proponer un cuadernillo de actividades basado en la pedagogía Montessori. Como resultado de la implementación del 50% de la propuesta, se obtuvo que el tacto y oído, deben seguir fortaleciéndose. En conclusión, en las experiencias de aprendizaje, se deben utilizar actividades que beneficien al aprendizaje sensorial. |
URI: | http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3462 |
Appears in Collections: | Educación Inicial |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TIC Aprendizaje sensorial en el medio natural y cultural en infantes de 4 a 5 años de la Escuela Enriqueta Cordero Dávila.pdf | texto completo | 3,79 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.