Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3464
Title: Estrategias didácticas para disminuir la conducta disruptiva en niños de Primero “A” de la Unidad Educativa “Manuel J. Calle”.
Authors: Ordóñez Vélez, María José
Sinche Méndez, Maritza Fernanda
metadata.dc.contributor.advisor: González Loor, María Isabel
metadata.dcterms.audience: Trabajo de Integración Curricular de Licenciado/a en Ciencias de la Educación Inicial
Keywords: conducta infantil
docente
familia
escuela
child behavior
teacher
family
school
Issue Date: 28-Feb-2024
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEI;203
Abstract: This project is about the use of teaching strategies to reduce disruptive behavior in first “A” children since, during school activities, it will be observed that children have behavioral problems, manifesting themselves in various ways such as: shouting in class. , attacking their colleagues, making unnecessary noises, not completing tasks, getting up without asking permission, among others. For this reason, the objective was to contribute to the reduction of disruptive behavior in first grade “A” children of the “Manuel J. Calle” Educational Unit, through a guide to teaching strategies. Furthermore, the methodology used consists of the interpretive paradigm, with a qualitative approach using participant observation and interview techniques. The research design corresponds to the case study, and the type of research is field. As a result, it was found that children lack rules of coexistence, which generates inappropriate actions inside and outside the classroom. In this sense, the support of the teacher, representatives and the family is essential. It was concluded that it is vitally important to develop a guide with teaching strategies that contribute to reducing disruptive behavior in the teaching-learning process.
Description: El presente proyecto de investigación trata sobre el uso de estrategias didácticas para disminuir la conducta disruptiva en niños de primero “A” puesto que, durante las actividades escolares se observó que los niños tienen problemas de conducta, manifestándose de diversas maneras como: gritar en clase, agredir a sus compañeros, hacer ruidos innecesarios, no cumplir con las tareas, levantarse sin pedir permiso, entre otros. Por este motivo como objetivo se planteó contribuir a la disminución de la conducta disruptiva en niños de Primero “A” de la Unidad Educativa “Manuel J. Calle”, mediante una guía de estrategias didácticas. Además, la metodología empleada consta del paradigma interpretativo, con enfoque cualitativo utilizando las técnicas de observación participante y la entrevista. El diseño de investigación corresponde al estudio de caso, y el tipo de investigación es de campo. Como resultado se obtuvo que los niños carecen de normas de convivencia lo que genera acciones inapropiadas dentro y fuera del aula, en este sentido es fundamental el acompañamiento de la docente, de los representantes y la familia. Se concluyó que es de vital importancia desarrollar una guía con estrategias didácticas que contribuyan a disminuir la conducta disruptiva en el proceso de enseñanza-aprendizaje.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3464
Appears in Collections:Educación Inicial



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.