Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3465
Title: Fortalecimiento de la educación emocional para abordar las conductas disruptivas en el CEI Totoracocha.
Other Titles: FORTALECIMIENTO DE LA EDUCACIÓN EMOCIONAL PARA ABORDAR LAS CONDUCTAS DISRUPTIVAS EN EL CEI TOTORACOCHA.
Authors: Crespo Novillo, Anahí Belén
Ordoñez Delgado, Lissbeth Johanna
Ortega Carvallo, María Alicia
metadata.dc.contributor.advisor: Stefos, Efstathios
metadata.dcterms.audience: Trabajo de Integración Curricular de Licenciado/a en Ciencias de la Educación Inicial
Keywords: conducta
estrategia
comportamiento
material didáctico
conduct
strategy
behavior
teaching material
Issue Date: 6-Mar-2024
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEI;204
Abstract: Disruptive behaviors are behaviors that alter order and generate conflicts within the social environment. These behaviors are present from an early age, so it is necessary to address them from initial education. Currently, the disruptive behaviors presented in children have an impact on their socialization process, given that these behaviors can become violent and harm the infants themselves as well as the others around them. Therefore, the main purpose of this research is to strengthen emotional education to reduce disruptive behaviors in the classroom. To do this, we started with a diagnosis of the main causes that lead children to have disruptive behaviors in the classroom at the initial level of the CEI Totoracocha in order to subsequently implement a booklet with activities focused on breathing exercises (mindfulness). , I dance child therapy, and self-esteem focused on emotional education. The research responded to a methodology with a qualitative approach and the socio-critical paradigm, the Participatory Action Research -PAR- method was used, the techniques implemented were interview and participant observation. The means of collecting information was a questionnaire and field diaries. Among the main results were violent behaviors, tantrums, harming other boys and girls, as well as difficulty in socialization with the school environment, making assertive communication impossible.
Description: Las conductas disruptivas son comportamientos que alteran el orden y generan conflictos dentro del entorno social, estas conductas están presentes desde edades tempranas por lo que es necesario atenderlas desde la educación inicial. En la actualidad las conductas disruptivas presentadas en los niños repercuten en su proceso de socialización, dado que estas conductas pueden llegar a ser violentas y perjudicar a los mismos infantes tanto como a los demás que los rodean. Por consiguiente, el propósito principal de esta investigación es fortalecer la educación emocional para disminuir las conductas disruptivas en el salón de clase. Para ello, se partió de un diagnóstico sobre las principales causas que lleva a los infantes a tener conductas disruptivas dentro del aula de clase en el nivel inicial del CEI Totoracocha para así, posteriormente implementar un guía con actividades enfocadas en ejercicios de respiración (mindfulness), bailo terapia infantil, y autoestima enfocados en la educación emocional. La investigación respondió a una metodología con un enfoque cualitativo y del paradigma socio crítico, se utilizó el método de la Investigación Acción Participativa -IAP-, como técnicas implementadas fue la entrevista y la observación participante. Los medios para recopilar información fue un cuestionario de preguntas y diarios de campo. Dentro de los principales resultados se encontró conductas violentas, rabietas, perjudicando a los demás niños y niñas, así como también la dificultad de socialización con el ambiente escolar imposibilitando la comunicación asertiva.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3465
Appears in Collections:Educación Inicial

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TIC 267 Crespo, Ordoñez y Ortega.pdftexto completo2,94 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.