Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3471
Title: | Las técnicas grafoplásticas y su incidencia en la motricidad fina en infantes de inicial 2 del CEI Totoracocha. |
Authors: | Rubio Llivicota, Joceline Daniela Sarmiento Eras, Paula Karina Zumba Ayora, María Lucía |
metadata.dc.contributor.advisor: | Segarra Figueroa, Omar Paul |
metadata.dcterms.audience: | Trabajo de Integración Curricular de Licenciado/a en Ciencias de la Educación Inicial |
Keywords: | motricidad fina creatividad grafoplásticas fine motor skills creativity graphoplastic |
Issue Date: | 6-Mar-2024 |
Publisher: | Universidad Nacional de Educación |
Series/Report no.: | TFEI;210 |
Abstract: | The present Curricular Integrating Work, entitled "Graphoplastic techniques and their impact on fine motor skills in infants of initial 2 of CEI Totoracocha", focuses on addressing the difficulties identified during the pre-professional practices, it was observed that most of the infants have difficulties in their fine motor development, in terms of their grip of digital pincer and tripod, as well as in their visual-manual coordination. In order to reinforce these deficiencies, a booklet of activities was created with different graphoplastic techniques to strengthen the development of fine motor skills. The methodology is Action Research, with a socio-critical paradigm, and with a qualitative approach; research techniques were used such as participant observation with its instruments the field diary, the checklist and systematization of experience, the interview was applied with its respective instrument the guide of questions. Therefore, the educational intervention proposal focuses on the creation and validation by piloting the activity booklet Discovering the artist I am, using Jean Piaget's pedagogy. In conclusion, the importance of the development of fine motor skills in early childhood is emphasized, focusing on the formation of individuals capable of demonstrating their abilities. In addition, it is argued that the application of diverse graphoplastic techniques awakens the interest of the infant, favoring a better performance in their fine movements. |
Description: | El presente Trabajo Integrador Curricular, titulado "Las técnicas grafoplásticas y su incidencia en la motricidad fina en infantes de inicial 2 del CEI Totoracocha”, se enfoca en abordar las dificultades identificadas durante las prácticas preprofesionales, se observó que la mayoría de los infantes presentan dificultades en su desarrollo motor fino, en cuanto a su agarre de pinza digital y trípode, así como en su coordinación viso-manual. Con la finalidad de reforzar estas falencias, se crea un cuadernillo de actividades con diferentes técnicas grafoplásticas que fortalezcan el desarrollo de la motricidad fina. La metodología es Investigación Acción, con un paradigma socio-crítico, y con enfoque cualitativo; se emplearon técnicas de investigación tales como la observación participante con sus instrumentos el diario de campo, la lista de cotejo y sistematización de experiencia, se aplicó la entrevista con su respectivo instrumento la guía de preguntas. Por ello, la propuesta de intervención educativa se centra en la creación y validación por pilotaje del cuadernillo de actividades Descubriendo el artista que soy, utilizando la pedagogía de Jean Piaget. Al concluir, se enfatiza la importancia del desarrollo de la motricidad fina en la primera infancia, orientándose hacia la formación de individuos capaces de demostrar sus habilidades. Además, se argumenta que la aplicación de diversas técnicas grafoplásticas despierta el interés del infante, propiciando un mejor desempeño en sus movimientos finos. |
URI: | http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3471 |
Appears in Collections: | Educación Inicial |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TIC 271 RUBIO, SARMIENTO y ZUMBA.pdf | texto completo | 2,93 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.