Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3488
Title: La pedagogía Common Worlds aplicada en la Unidad Educativa Santana y su contextualización al currículo de educación inicial del Ecuador.
Authors: Pillacela Carchipulla, Brenda Germania
Durazno Malisa, Erika Gabriela
metadata.dc.contributor.advisor: Guillén Dután, David Eduardo
metadata.dcterms.audience: Trabajo de Integración Curricular de Licenciado/a en Ciencias de la Educación Inicial
Keywords: Common Worlds
contextualización currículo
currículo de educación inicial
implementación currículo
Common Worlds
curriculum contextualization
early education curriculum
curriculum implementation
Issue Date: 6-Mar-2024
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEI;227
Abstract: It is essential to understand the relationship between human beings, nature and the cultural and historical world that surrounds them, in the context of which we live, through exploration and discovery. This is how Common Worlds Pedagogy emerged, originally from Canada, which is addressed at the Santana Educational Unit. The research aims to analyze the pedagogy and its contextualization to the Ecuadorian curriculum, since this pedagogy awakens interest in researching its didactic principles and its applicability to the Ecuadorian context, based on various theoretical references, such as the MINEDUC, Verónica Paccini, Cristina Delgado, UNESCO among others. The following topics were also addressed, the dimension of environments, areas of the natural and cultural environment and curricular principles established by the MINEDUC and more. Methodologically, it is based on an interpretive paradigm, with a qualitative approach, involving a case study. The following techniques and instruments were used, participant observation together with field diaries, semi-structured interview with a previous guide of questions. The aim is to obtain as a result a systematization of the didactic principles and analyze how they are contextualized to the Ecuadorian curriculum. To do this, an observation guide is developed regarding the activities used by the teachers and activities are designed and implemented by the practitioners, which are based on the Common Worlds pedagogy and contextualized to the curriculum, to finally systematize and disseminate the information in an educational blog.
Description: Es esencial comprender la relación entre el ser humano, la naturaleza y el mundo cultural e histórico que lo rodea, en el contexto del cual vivimos, mediante la exploración y el descubrimiento. Es así que surge la Pedagogía Common Worlds, originaria de Canadá, la cual es abordada en la Unidad Educativa Santana. La presente investigación tiene como objetivo analizar la pedagogía y su contextualización al currículo ecuatoriano, ya que esta pedagogía despierta el interés por investigar acerca de sus principios didácticos y su aplicabilidad al contexto ecuatoriano, fundamentada por diversos referentes teóricos, tales como el MINEDUC, Verónica Paccini, Cristina Delgado, la UNESCO entre otros. También se abordaron los siguientes temas, la dimensión de ambientes, ámbitos del medio natural y cultural y principios curriculares que establece el MINEDUC. Metodológicamente, se basa en un paradigma interpretativo, con un enfoque cualitativo, conllevando un estudio de caso. Se utilizaron las siguientes técnicas e instrumentos, la observación participante conjuntamente con los diarios de campo, la entrevista semiestructurada con una previa guía de preguntas. También se espera obtener como resultado una sistematización de los principios didácticos y analizar cómo se contextualiza. Para ello se desarrolla una guía de observación en cuanto a las actividades empleadas por las docentes y se diseña e implementa actividades por parte de las practicantes, que estén basadas en la pedagogía Common Worlds y contextualizadas al currículo, para finalmente sistematizar y difundir la información en un blog educativo.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3488
Appears in Collections:Educación Inicial



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.