Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3493
Title: | Cartilla didáctica enfocada en el ámbito Relaciones Lógico Matemáticas, inspirada en los principios de María Montessori. |
Authors: | Arias Capón, Belén Marisol Cando Navarro, Diana Alexandra |
metadata.dc.contributor.advisor: | Rodríguez Rodríguez, Diana Isabel |
metadata.dcterms.audience: | Trabajo de Integración Curricular de Licenciado/a en Ciencias de la Educación Inicial |
Keywords: | material didáctico pensamiento lógico matemáticas teaching material logical thinking mathematics |
Issue Date: | 6-Mar-2024 |
Publisher: | Universidad Nacional de Educación |
Series/Report no.: | TFEI;232 |
Abstract: | This Curricular Integration Work (ICT), called a didactic booklet focused on the field of Logical Mathematical Relations, inspired by the principles of María Montessori, is developed in the classroom of the initial sublevel 2, with boys and girls from 4 to 5 years old, of the Totoracocha Initial Education Center. The objective of this research is to implement activities that improve learning experiences, through the design of teaching materials made with recyclable and easily accessible resources. the same one that meets an objective in accordance with the skills of the Initial Education Curriculum. The contribution of Montessori, according to the authors Poussin (2016) and Britton (2017), is the structuring of the elements to develop reasoning and logical thinking in infants. The methodology corresponds to a case study applied in its 5 phases, using the socio-critical paradigm and qualitative approach; Data were also obtained to determine the situation of the infants in learning the field of logical mathematical relationships, through observation and interview techniques. The coding process, data reduction of all instruments, second level coding, semantic network and triangulation, indicated that infants lack teaching materials, because they are out of their reach, thus limiting their training. Finally, after the diagnosis process, activities were designed and implemented with teaching resources, made with recycled material, following the principles of Montessori, which allows the infant to work in a group, explore and self-correct, to acquire skills such as reasoning and logical thinking. |
Description: | El presente Trabajo de Integración Curricular (TIC), denominado cartilla didáctica enfocada en el ámbito Relaciones Lógico Matemáticas, inspirada en los principios de María Montessori, se desarrolla en el aula del subnivel inicial 2, con niños y niñas de 4 a 5 años, del Centro de Educación Inicial Totoracocha. El objetivo de esta investigación es implementar actividades que mejoren las experiencias de aprendizaje, mediante el diseño de material didáctico elaborado con recursos reciclables y de fácil acceso. el mismo que cumple un objetivo de acuerdo con las destrezas del Currículo de Educación Inicial. El aporte de Montessori, según los autores Poussin (2016) y Britton (2017), es la estructuración de los elementos para desarrollar el razonamiento y pensamiento lógico en los infantes. La metodología corresponde a un estudio de caso aplicado en sus 5 fases, empleando el paradigma socio crítico, y enfoque cualitativo; también se obtuvo datos para determinar la situación de los infantes en el aprendizaje del ámbito de relaciones lógico matemáticas, a través de las técnicas de observación y entrevista. El proceso de codificación, reducción de datos de todos los instrumentos, codificación se segundo nivel, red semántica y triangulación, indicaron que los infantes carecen de materiales didácticos, debido a que están fuera de su alcance, limitando de ese modo su formación. Finalmente, luego del proceso diagnóstico, se diseñó e implementó actividades con recursos didácticos, elaborados con material reciclado, siguiendo los principios de Montessori, lo cual permite al infante trabajar en grupo, explorar y autocorregirse, para adquirir habilidades como razonamiento y pensamiento lógico. |
URI: | http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3493 |
Appears in Collections: | Educación Inicial |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
4. TIC 248 Arias y Cando.pdf | texto completo | 2,43 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.