Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3502
Title: Rincón de normas para la gestión de comportamientos disruptivos en infantes de 3 a 4 años del Centro de Educación Inicial Alberto Astudillo.
Authors: Alvarez Velecela, Jessica Paola
Arrobo Brito, Melany Dayana
Perguachi Arbito, Karen Tatiana
metadata.dc.contributor.advisor: Calle García, Tania Monserrath
metadata.dcterms.audience: Trabajo de Integración Curricular de Licenciado/a en Ciencias de la Educación Inicial
Keywords: comportamiento
niños
norma
rincón
behavior
children
norm
corner
Issue Date: 6-Mar-2024
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEI;241
Abstract: The objective of this Curricular Integration Work (TIC) called "Corner of norms for the management of disruptive behaviors in children from 3 to 4 years of age of the CEI Alberto Astudillo" aimed to contribute through the design of a corner of norms with characteristics of Montessori pedagogy in the Field of Artistic Expression for the management of the behavioral problems of the children of Initial Education sublevel II "A" of the CEI Alberto Astudillo. The paradigm used was the sociocritical one, since it identifies a situation and seeks to transform it in the educational context through an Educational Intervention Proposal. Likewise, this research was based on a qualitative approach and the case study with a type of applied research. Similarly, some instruments and techniques were used for data collection. In addition, the population that was part of the study were infants and the professional tutor in charge of the sublevel of the institution where the pre-professional internships were carried out. In this sense, the result obtained shows that children present behavioral problems in the Field of Artistic Expression and these problems are influenced by the teaching role, the communication that the teacher maintains with parents and children, the rules of coexistence established within the classroom and the family context in which the child develops. For this reason, a rules corner was designed with 10 playful activities that allowed the behavioral problems of the children of Early Childhood Education to be considerably managed. The research allowed us to conclude that it is important to look for different alternatives so that children can become familiar with the rules of coexistence and therefore manage their behavior, in order to generate a climate of peace and harmony.
Description: El presente Trabajo de Integración Curricular (TIC) denominado “Rincón de normas para la gestión de comportamientos disruptivos en infantes de 3 a 4 años del CEI Alberto Astudillo” tuvo como objetivo contribuir mediante el diseño de un rincón de normas con características de la pedagogía Montessori en el Ámbito de Expresión Artística para la gestión de los problemas de comportamiento de los infantes de Educación subnivel Inicial II “A” del CEI Alberto Astudillo. El paradigma que se utilizó fue el sociocrítico, puesto que identifica una situación y busca transformarla en el contexto educativo a través de una Propuesta de Intervención Educativa. Asimismo, esta investigación partió de un enfoque cualitativo y el estudio de caso con un tipo de investigación aplicada. Del mismo modo, se emplearon algunos instrumentos y técnicas para la recopilación de datos. Además, la población que formó parte del estudio fueron los infantes y la tutora profesional a cargo del subnivel de la institución donde se realizaron las prácticas preprofesionales. En este sentido, el resultado obtenido evidencia que los niños presentan problemas de comportamiento en el Ámbito de Expresión Artística y estos problemas se ven influenciados por el rol docente, la comunicación que la docente mantiene con los padres y los niños, las normas de convivencia establecidas dentro del aula y el contexto familiar en el que se desenvuelve el infante. Por ello, se diseñó un rincón de normas con 10 actividades lúdicas que permitieron gestionar considerablemente los problemas de comportamiento de los niños de Educación Inicial. La investigación permitió concluir que es importante buscar diferentes alternativas para que los niños puedan familiarizarse con las normas de convivencia y por ende gestionar su comportamiento, para de esta manera generar un clima de paz y armonía.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3502
Appears in Collections:Educación Inicial



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.