Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3503
Title: | Metodología juego – trabajo: buenas prácticas docentes del Inicial II (grupo 3 – 4 años) “D” del CEI “Alberto Astudillo Montesinos”. |
Authors: | Quezada Rumipulla, Jessenia Viviana Zhinin Matute, Katherine Jhoanna |
metadata.dc.contributor.advisor: | Seade Mejía, Lucía Carolina |
metadata.dcterms.audience: | Trabajo de Integración Curricular de Licenciado/a en Ciencias de la Educación Inicial |
Keywords: | aprendizaje docente juego práctica learning teacher game practice |
Issue Date: | 27-Feb-2024 |
Publisher: | Universidad Nacional de Educación |
Series/Report no.: | TFEI;242 |
Abstract: | The present investigative work arises from pre-professional practices, raised at the Initial II level (group 3 – 4 years), parallel “D”, belonging to the “Alberto Astudillo Montesinos” Initial Education Center for the 2022-2023 school year. In this context, the object of study responds to the good practices applied by the teacher, who uses significant methodological strategies to offer enriching experiences to educational actors. Therefore, the objective is to create a proposal of activities focused on the game-work methodology, which includes good teaching practices, in this way, it is systematized with theoretical references related to pedagogical practice. Likewise, the socio-critical paradigm is taken into account, which generates improvements within the educational context, and is also based on the qualitative approach characterized by describing and analyzing the information collected. Therefore, the type of research is the case study, since through the application of qualitative techniques and instruments a positive analysis of the object of study is achieved. In this sense, an educational intervention proposal is generated with the good pedagogical practices used by the teacher, in order to provide meaningful and quality learning to the children. |
Description: | El presente trabajo investigativo surge de las prácticas preprofesionales, suscitadas en el nivel de Inicial II (grupo 3 – 4 años), paralelo “D”, pertenecientes al Centro de Educación Inicial “Alberto Astudillo Montesinos” del año lectivo 2022-2023. En este contexto el objeto de estudio responde a las buenas prácticas aplicadas por la docente, misma que emplea estrategias metodológicas significativas para ofrecer experiencias enriquecedoras a los actores educativos. Por ello, el objetivo es crear una propuesta de actividades enfocadas en la metodología juego-trabajo, que recoja las buenas prácticas docentes, de tal manera, se sistematiza con referentes teóricos relacionados con la práctica pedagógica. Asimismo, se tiene en cuenta el paradigma socio-crítico, el cual genera mejoras dentro del contexto educativo, también, se fundamenta en el enfoque cualitativo caracterizado por describir y analizar la información recopilada. Por lo tanto, el tipo de investigación es el estudio de caso, puesto que mediante la aplicación de las técnicas e instrumentos cualitativos se logra un análisis positivo del objeto de estudio. En este sentido, se genera una propuesta de intervención educativa con las buenas prácticas pedagógicas que emplea la docente, con el fin de brindar un aprendizaje significativo y de calidad a los niños. |
URI: | http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3503 |
Appears in Collections: | Educación Inicial |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Metodología juego – trabajo buenas prácticas.pdf | texto completo | 1,76 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.