Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3516
Title: | Estrategia de trabajo colaborativo para favorecer la educación emocional en niños de Subnivel Inicial 2 de la Escuela “Manuel Córdova Galarza”. |
Authors: | Soledispa Díaz, Juliana Mariuxi |
metadata.dc.contributor.advisor: | Bert Valdespino, Juana Emilia |
metadata.dcterms.audience: | Trabajo de Maestría previo a la obtención del título de Magister en Educación Inclusiva |
Keywords: | educación emocional educación inicial trabajo colaborativo emotional education initial education collaborative work |
Issue Date: | 30-Mar-2024 |
Publisher: | Universidad Nacional de Educación |
Series/Report no.: | TM4;614 |
Abstract: | This research was directed towards the contribution in the emotional education of children 4 to 5 years old of the Sub-level 2 of the General Basic School "Manuel Córdova Galarza". From the systematic review of the theoretical references, the importance of emotional education, its approach in early education, and its components could be based on. The methodology applied was based on the interpretative paradigm of qualitative approach, through a case study, with the application of techniques and instruments such as: observation guide, interview guide and survey that allowed a deep inquisition in the relationship between the object of this research and the infants of the Sub-level 2 of the context of study. As a result of the data collection, it was found that there are difficulties in the identification and regulation of emotions, disrespect to the rules of coexistence, lack of collaboration and participation in group games, little capacity to self-manage positive emotions. To solve the diagnosis obtained, a collaborative work strategy was designed based on inclusion, which orients its components and activities in a collaborative, participatory, communicative and interactive process; whose proposal was evaluated by three specialists, who approved its clarity, pertinence, coherence and relevance, which validates its effectiveness for the contribution to emotional education in the collaborative processes and its impact on the process in the integral development of children. |
Description: | Esta investigación se direccionó hacia la contribución en la educación emocional de los niños 4 a 5 años del Subnivel Inicial 2 de la Escuela General Básica “Manuel Córdova Galarza”. A partir de la revisión sistemática de los referentes teóricos permitió fundamentar, la importancia de la educación emocional, su abordaje en la Educación Inicial, y sus componentes. La metodología aplicada se basó en el paradigma interpretativo de enfoque cualitativo, a través de un estudio de caso, con la aplicación de técnicas e instrumentos como: guía de observación, guía de entrevista y encuesta que permitieron una inquisición profunda en la relación entre el objeto de esta investigación y los infantes del Subnivel Inicial 2 del contexto de estudio. Como resultado de la recolección de datos, se obtuvo que existen dificultades en la identificación y regulación de emociones, irrespeto a las normas de convivencia, la falta de colaboración y participación en juegos grupales, poca capacidad para autogestionar emociones positivas. Para solucionar el diagnóstico obtenido, se diseñó una estrategia de trabajo colaborativo fundamentada desde la inclusión, el que orienta sus componentes y actividades en un proceso colaborativo, participativo, comunicativo e interactivo; cuya propuesta se evaluó por tres especialistas, que aprobaron su claridad, pertinencia, coherencia, y relevancia, lo que valida su efectividad para la contribución a la educación emocional en los procesos de colaboración y su impacto en el proceso en el desarrollo integral de los niños. |
URI: | http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3516 |
Appears in Collections: | Maestrías |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
1 - Estrategia de trabajo emocional en niños de Subnivel Inicial 2 de la Escuela “Manuel Córdova Galarza”.pdf | texto completo | 2,29 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.