Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3566
Title: Transformación social en la educación para jóvenes y adultos: Analizando el aporte de la asignatura de Emprendimiento en la vida de los estudiantes.
Authors: Contreras Sacoto, Ana Lucia
metadata.dc.contributor.advisor: Bustamante Fajardo, Luis Mauricio
metadata.dcterms.audience: Trabajo de titulación previo a la obtención del título de Magíster en Educación de Jóvenes y Adultos
Keywords: Emprendimiento
escolaridad inconclusa
enseñanza
aprendizaje
entrepreneurship
unfinished schooling
teaching, learning
Issue Date: 22-Oct-2024
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TM4;630
Abstract: This study aims to analyze the contribution of the subject of entrepreneurship in the lives of Young and adults’ students with unfinished schooling. The research was based on the interpretative paradigm with the case study method. Techniques such as semi-structured interview and documentary analysis were used. As for the population, three entrepreneurs were considered, older adults with schooling included, who were going to the educational institution to achieve their studies. Among the main findings was that students have managed to overcome barriers when creating small businesses, such as financing and controlling their ventures, to lead them to the path to success. It is concluded that the contribution of the subject of entrepreneurship in the lives of young and adult people with unfinished education - through the analysis of life stories from the local context - has been positive because they have managed to improve their quality of life and that of their families. The students put into practice theoretical knowledge that allowed them to develop an entrepreneurial mentality, pushing them to build their own sources of work and become agents of change in their communities.
Description: Este estudio tiene como objetivo analizar el aporte de la asignatura emprendimiento en la vida de los estudiantes jóvenes y adultos con escolaridad inconclusa. La investigación se fundamentó en el paradigma interpretativo con el método del estudio de casos. Se utilizó técnicas como la entrevista semiestructurada y el análisis documental. En cuanto a la población se consideró a tres emprendedores, adultos mayores con escolaridad inclusa, quienes estaban acudiendo a la institución educativa para la consecución de sus estudios. Entre los principales hallazgos se evidenció que los estudiantes han logrado superar barreras a la hora de la creación de pequeños negocios, tales como el financiamiento y el control de sus emprendimientos, para que los conduzca al camino hacia el éxito. Se concluye que el aporte de la asignatura de emprendimiento en la vida de los jóvenes y adultos con educación inconclusa –a través del análisis de historias de vida desde el contexto local– ha sido positiva porque han logrado mejorar su calidad de vida y la de sus familias. Los estudiantes llevaron a la práctica conocimientos teóricos que les permitieron desarrollar una mentalidad emprendedora, impulsándolos a construir sus propias fuentes de trabajos y convertirse en agentes de cambio en sus comunidades.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3566
Appears in Collections:Maestrías

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TM630.pdftexto completo502,2 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.