Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3575
Title: | Propuesta de integración segura de perros asistenciales en la atención de estudiantes autistas en un entorno educativo inclusivo |
Authors: | Cordero Villalta, Mayra Carolina |
metadata.dc.contributor.advisor: | Portela Flagueras, Rolando Juan |
metadata.dcterms.audience: | Trabajo de titulación previo a la obtención del título de Magíster en Investigación en Educación. |
Keywords: | inclusión educativa autismo perros asistenciales educational inclusion autism assistance dogs |
Issue Date: | 15-Oct-2024 |
Publisher: | Universidad Nacional de Educación |
Series/Report no.: | TM4;639 |
Abstract: | The main objective of this research is to propose a protocol for the safe introduction of assistance dogs in the inclusive educational care of autistic students of the Educational Unit “Quito Luz de America”, in the Canton of Palora, in the province of Morona Santiago. The research focuses on the need for a structured approach to ensure the assistance of these students in their educational process, particularly with the assistance of dogs. The methodology of the study adopts a qualitative approach. Methods and techniques such as documentary analysis, direct observation, interviews with educators and therapists were used to assess the relevance and feasibility of a protocol for the introduction of assistance dogs as a complementary alternative in the inclusive educational care of these students. The results indicate that the introduction of assistance dogs can offer benefits for students with autism, such as improvements in communication, socialization and emotional well-being. Challenges were also identified, such as the need for adaptation of the dogs to the school environment and staff training to ensure the safety and well-being of both students and animals. It is concluded that the protocol proposed, with criteria for the selection of the dogs, training procedures and measures to ensure the assistance of the dogs in the educational process developed with these students, may be appropriate as part of the efforts made in the institution to ensure the educational inclusion of these students. |
Description: | La presente investigación tiene como principal objetivo proponer un protocolo para la introducción segura de perros asistenciales en la atención educativa inclusiva de estudiantes autistas de la Unidad Educativa “Quito Luz de América”, del Cantón Palora, en la provincia de Morona Santiago. La investigación se centra en la necesidad de un enfoque estructurado que garantice la asistencia de estos estudiantes en su proceso educativo, en particular con la asistencia de perros. La metodología del estudio adopta un enfoque cualitativo. Se emplean métodos y técnicas como el análisis documental, la observación directa, entrevistas a educadores y terapeutas, lo que permitió valorar, la pertinencia y factibilidad de un protocolo para la introducción de perros asistenciales como alternativa complementaria en la atención educativa inclusiva de estos estudiantes. Los resultados indican que la introducción de perros asistenciales puede ofrecer beneficios para los estudiantes con autismo, como mejoras en la comunicación, la socialización y el bienestar emocional. También se identificaron desafíos, como la necesidad de la adaptación de los perros al entorno escolar y la formación del personal para garantizar la seguridad y el bienestar, tanto de los estudiantes como de los animales. Se concluye que el protocolo que se propone, con criterios de selección de los perros, procedimientos de entrenamiento y medidas para asegurar la asistencia de los perros en el proceso educativo que se desarrolla con estos estudiantes, puede resultar adecuado como parte de los esfuerzos que se realizan en la institución para asegurar la inclusión educativa de estos estudiantes. |
URI: | http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3575 |
Appears in Collections: | Maestrías |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.