Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3580
Title: | Análisis de las actividades de los libros de texto de Historia de Bachillerato: una mirada desde el pensamiento histórico. |
Authors: | Nasimba Mera, Erika Fernanda |
metadata.dc.contributor.advisor: | Fraga Luque, Odalys |
metadata.dcterms.audience: | Trabajo de titulación previo a la obtención del título de Magíster en Investigación en Educación. |
Keywords: | Pensamiento histórico Libros de texto Actividades Historia. Bachillerato Historical thinking Textbooks Activities History High School |
Issue Date: | 18-Oct-2024 |
Publisher: | Universidad Nacional de Educación |
Series/Report no.: | TM4;644 |
Abstract: | Given the urgent need to allow for the development of historical thinking in the teaching and learning of History, the present research aims to propose a teaching guide of activities that contributes to the development of historical thinking in first-year high school students. For the study, first a theoretical foundation of the categories associated with historical thinking and activities of the textbook is constructed. Then, the activities of the textbook are classified according to the type of historical concept, cognitive demand and type of activity. Finally, based on the results found, a teaching guide of activities is designed and validated that complements the activities already proposed in the textbook for the development of historical thinking. The study is developed through a mixed approach using content analysis as the main method. For data collection and coding, a code book and an analysis sheet are prepared. While, for data analysis, frequency and percentage tables, contingency tables and a word cloud are generated in SPSS and MaxQda. The results show that the textbooks are dominated by activities related to first-order concepts and short questions with low cognitive demands. Therefore, the teaching guide of activities will allow the creation of activities aligned with first- and second-order historical concepts, with high levels of demand and a variety of types of activities that contribute to the development of historical thinking. |
Description: | Ante la necesidad imperante de dar lugar al desarrollo del pensamiento histórico en la enseñanza y aprendizaje de Historia, la presente investigación tiene por objetivo plantear una guía didáctica de actividades que contribuya al desarrollo del pensamiento histórico en el estudiantado del primer año de Bachillerato. Para el estudio, primero se construye una fundamentación teórica de las categorías asociadas al pensamiento histórico y actividades del libro de texto. Luego, se clasifican las actividades del libro de texto de acuerdo al tipo de concepto histórico, exigencia cognitiva y tipo de actividad. Finalmente, a partir de los resultados hallados se diseña y valida una guía didáctica de actividades que complementa a las actividades ya propuestas en el libro de texto para el desarrollo del pensamiento histórico. El estudio se desarrolla mediante un enfoque mixto empleando como método principal el análisis de contenido. Para la recolección de datos y codificación se elabora un libro de códigos y una ficha de análisis. Mientras que, para el análisis de datos se generan tablas de frecuencias y porcentajes, tablas de contingencia y nube de palabras en SPSS y MaxQda. De los resultados se destaca que, en los libros de texto predominan actividades relacionadas con conceptos de primer orden y de pregunta corta con exigencias cognitivas bajas. Por lo que, la guía didáctica de actividades permitirá plantear actividades alineadas a conceptos históricos de primer y segundo orden, con niveles de exigencia alta y una variedad de tipo de actividades que contribuyan al desarrollo del pensamiento histórico. |
URI: | http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3580 |
Appears in Collections: | Maestrías |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.