Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3619
Title: | ChemicalAid para el aprendizaje de la estequiometría, en el segundo de bachillerato general unificado de la Unidad Educativa Roberto . |
Authors: | Tejedor Garzón, Adriana Karina Muñoz Montalvan, Hamilton Fabricio |
metadata.dc.contributor.advisor: | López González, Wilmer Orlando |
metadata.dcterms.audience: | Trabajo de Integración Curricular de Licenciado/a en Educación en Ciencias Experimentales |
Keywords: | Estequiometría Química ChemicalAid Aprendizaje Stoichiometry Chemistry ChemicalAid Learning |
Issue Date: | 20-Aug-2024 |
Publisher: | Universidad Nacional de Educación del Ecuador |
Series/Report no.: | TFECE;134 |
Abstract: | Education prioritizes meeting the needs of students, promoting quality learning that facilitates the acquisition of knowledge and experiences. This study proposes a didactic strategy using ChemicalAid to teach stoichiometry in the second year of unified general baccalaureate. In this sense, the aim is to encourage active participation of students, motivating them to explore and understand key concepts of stoichiometry through practical and dynamic activities. The study is framed within quasi-experimental research that includes an experimental group of 21 students and a control group of 21. The approach is mixed, using information obtained from participant observation, surveys, pretests, and posttests. The intervention proposal was designed following the ADDIE model, with 9 phases developed over a period of 5 weeks. The results showed a significant difference in the comparison of mean differences through the T-Student test of the control group's pretest-posttest with a difference of 2.21 and the experimental group with 1.87. This allows us to conclude that this work has the potential to transform the teaching of stoichiometry through innovative approaches and didactic pedagogical strategies, thereby improving student learning in the subject of stoichiometry. Finally, the possibility of replicating this approach in different chemistry topics and for different courses is suggested, expanding its educational impact. |
Description: | La educación prioriza atender las necesidades de los estudiantes, promoviendo un aprendizaje de calidad que facilite la adquisición de conocimientos y experiencias. Este estudio propone una estrategia didáctica utilizando ChemicalAid para enseñar estequiometría en el segundo de bachillerato general unificado en este sentido, se busca fomentar la participación activa de los estudiantes, motivándolos a explorar y comprender los conceptos clave de la estequiometría a través de actividades prácticas y dinámicas. El estudio se enmarca en una investigación cuasi-experimental que incluye un grupo experimental de 21 estudiantes y un grupo control de 21. El enfoque es mixto, utilizando información obtenida a partir de la observación participante, encuestas, pretest y postest. La propuesta de intervención se diseñó siguiendo el modelo ADDIE, con 9 fases, desarrolladas a lo largo de un periodo de 5 semanas. Los resultados evidenciaron una diferencia significativa, en la comparación de las diferencias de medias, a través de la prueba T-Student del pretest-postest del grupo control con una diferencia de 2,21 y del grupo experimental con 1,87. Esto permite concluir que este trabajo tiene el potencial de transformar la enseñanza de la estequiometría mediante enfoques innovador y estrategias pedagógicas didácticas, mejorando así el aprendizaje de los estudiantes en el tema de estequiometría. Finalmente, se sugiere la posibilidad de replicar este enfoque en diferentes temas de la química y para distintos cursos, ampliando su impacto educativo. |
URI: | http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3619 |
Appears in Collections: | Educación en Ciencias Experimentales |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TFECE-134.pdf | Texto completo | 1,2 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.