Propuesta de un ambiente de aprendizaje en el contexto de educación hospitalaria del Hospital Vicente Corral Moscoso en el año 2024.
Loading...
Date
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Nacional de Educación del Ecuador
Abstract
The difficulty in accessing education for students with health conditions represents a significant
challenge in hospital settings, such as the "Vicente Corral Moscoso" Regional Hospital. This study focuses
on the need to respond to the demands of hospital education in this institution, contributing to the "Training
of Hospital Educators, Inclusion and Decoloniality (Eduhospitality)" project. The educational barriers faced
by this institution include physical limitations, insufficient resources, interruptions in educational continuity,
and inequalities in access to education. The availability of educational resources and materials often fails to
meet the needs of this group, compromising their right to receive a comprehensive education. The concept of
learning environment was theoretically addressed from the perspective of Iglesias (2008) and León et al.
(2018), who underline the versatility of a constantly evolving educational ecosystem. In this sense, the
research aims to design a learning environment that responds to the specific needs of hospital education. An
interpretive paradigm with a qualitative approach and a case study method were used, applying techniques
such as observation and interviews, as well as instruments such as observation sheets and interview guides.
Data triangulation allowed us to identify the needs present in the learning environment of the Vicente Corral
Moscoso Regional Hospital. The results showed the need to design an inclusive learning environment that
addresses these problems. Therefore, the proposal "The Inclusive Learning Astro-Environment" was
developed. Ultimately, the study offers a functional environment that responds to the needs of hospital
education through activities based on gamification, thus ensuring comprehensive educational continuity for
students.
Description
La dificultad en el acceso a la educación para estudiantes con afecciones de salud representa un reto
significativo en entornos hospitalarios, como el Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso". Este estudio
se centra en la necesidad de responder a las demandas de la educación hospitalaria en esta institución,
contribuyendo al proyecto "Formación de Educadores Hospitalarios, Inclusión y Decolonialidad
(Eduhospitalidad)". Las barreras educativas que enfrenta esta institución incluyen limitaciones físicas,
recursos insuficientes, interrupciones en la continuidad educativa y desigualdades en el acceso a la
educación. La disponibilidad de recursos y materiales educativos a menudo no satisface las necesidades de
este grupo, comprometiendo su derecho a recibir una educación integral. Se abordó teóricamente el concepto
de ambiente de aprendizaje desde la perspectiva de Iglesias (2008) y León et al. (2018), quienes subrayan la
versatilidad de un ecosistema educativo en constante evolución. En este sentido, la investigación tiene como
objetivo diseñar un ambiente de aprendizaje que responda a las necesidades específicas de la educación
hospitalaria. Se utilizó un paradigma interpretativo con enfoque cualitativo y un método de estudio de caso,
aplicando técnicas como la observación y entrevistas, además de instrumentos como fichas de observación y
guías de entrevista. La triangulación de datos permitió identificar las necesidades presentes en el ambiente
de aprendizaje del Hospital Regional Vicente Corral Moscoso. Los resultados evidenciaron la necesidad de
diseñar un ambiente de aprendizaje inclusivo que aborde estas problemáticas. Por lo tanto, se desarrolla la
propuesta "El Astro-Ambiente de Aprendizaje Inclusivo". En definitiva, el estudio ofrece un ambiente
funcional que responde a las necesidades de la educación hospitalaria mediante actividades basadas en la
gamificación, asegurando así la continuidad educativa integral para los estudiantes.