Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/613
Title: Asesoramiento a los docentes de Educación General Básica de la Unidad Educativa Ligdano Chávez en su función docente y tutorial
Authors: Cruz Ruiz, Jorge Efraín
metadata.dc.contributor.advisor: Álvarez González, Manuel
Martínez Molina, Oscar Antonio
metadata.dcterms.audience: Magister En Educación Mención En Orientación Educativa
Keywords: Asesoramiento
Acción tutorial
Empatía
Escucha activa
Comunicación asertiva
Atención a la diversidad
Advice
Tutorial action
Active listening
Empathy
Assertive communication
Attention to diversity
Issue Date: 2018
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TM4;171
Abstract: The objective of this work is to propose to teachers the implementation of innovative active methodologies and techniques (addressing diversity through group work, psychopedagogical evaluations, drawing up typology tables of students, among others), through counseling in the teaching and tutorial function of the teaching staff of "Ligdano Chávez" educational unit, which allows improving the teaching-learning processes and motivating the students.It is carried out through an intervention to teachers applying different dynamics, where the basis of the teaching function is articulated and the Tutorial Action, through the experimentation of empathy, collaborative work, assertive communication, active listening, attention to the individualities. In this way changes are obtained in the daily teaching practice, the students benefit from an adequate tutoring and guidance, families are favored in the performance of their represented and in detection and prevention of social-emotional problems and educational needs associated with the disability or not.
Description: El objetivo del presente trabajo consiste en proponer a los docentes la implementación de metodologías y técnicas activas innovadoras (atendiendo a la diversidad por medio de trabajo grupal, evaluaciones psicopedagógicas, elaborando tablas de tipología de los estudiantes, entre otras), por medio del asesoramiento en la función docente y tutorial del profesorado de la unidad educativa” Ligdano Chávez”, que permita mejorar los procesos de enseñanza- aprendizaje y motivar a los estudiantes. Se realiza mediante una intervención a los docentes aplicando diferentes dinámicas, dónde se articula la base de la función docente y la Acción Tutorial, por medio de la experimentación de la empatía, trabajo colaborativo, comunicación asertiva, escucha activa, atención a las individualidades. De esta forma se obtiene cambios en la práctica docente diaria, los alumnos se benefician con una tutoría y orientación adecuada, las familias son favorecidas en el rendimiento de sus representados y en la detección y prevención de problemas socio emocionales y de necesidades educativas asociadas a la discapacidad o no.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/613
Appears in Collections:Maestrías

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TFM-OE-28.pdfTexto completo2,5 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.