Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/750
Title: El cómic como herramienta para potenciar la comprensión lectora en estudiantes de séptimo grado de la escuela de educación básica Eugenio Espejo
Authors: Urgilés Castillo, Susana Elizabeth
metadata.dc.contributor.advisor: Díaz-Plaja Taboada, Ana
metadata.dcterms.audience: Magister En Educación Mención En Enseñanza De La Lengua y Literatura
Keywords: Cómic
Comprensión lectora
Leer
Comic
Reading
Comprehension reading
Issue Date: 2018
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TM4;330
Abstract: The present end-of-master project is a pedagogical tool for the teaching-learning process in the area of Language and Literature, arises from mechanical reading practices and the scarcity of resources in the reading process; consequently, the child as a child creates cognitive processes with a low level of reflection. For this reason, this document replaces the traditional use of letters by the graphic language of the comic, which will serve to improve reading comprehension. It is that comic strips have always been used to draw the attention of the reader with funny characters, onomatopoeias, balloons, messages and colorful images, and that when taking them to the classroom the student lives experiences enjoying reading. Hence, the planning of a didactic unit for seventh grade is detailed, using constructive methodology, where the student learns by doing, creates and imagines, obtaining expected results in reading comprehension.
Description: El presente trabajo de fin de máster es una herramienta pedagógica para el proceso de enseñanza – aprendizaje del área de Lengua y Literatura, surge por prácticas mecánicas de lectura y por la escasez de recursos en el proceso lector; por consiguiente, el niño o niña desde pequeño crea procesos cognitivos con bajo nivel de reflexión. Por tal motivo, este documento reemplaza el uso tradicional de letras por el lenguaje gráfico del cómic, que servirá para mejorar la comprensión lectora. Es que desde siempre las tiras cómicas han sido empleadas para llamar la atención del lector con personajes divertidos, onomatopeyas, globos, mensajes e imágenes coloridas, y que al llevarlas al aula de clases el estudiante vive experiencias disfrutando la lectura. De ahí que se detalla la planificación de una unidad didáctica para séptimo grado, empleando metodología constructiva, donde el alumno aprende haciendo, crea e imagina, obteniéndose resultados esperados en comprensión lectora.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/750
Appears in Collections:Maestrías

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TFM-ELL-75.pdfTexto completo1,05 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.