Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/770
Title: El aprendizaje cooperativo: Creación de afiches con ayuda de las TIC
Authors: Farinango Titumaita, Nelson Rafael
metadata.dc.contributor.advisor: Rovira Collado, José
Keywords: secuencia didáctica;trabajo cooperativo;afiches;maestría en enseñanza de la lengua y literatura;didactic sequence;cooperative work,;poster
Issue Date: 2018
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFM-ELL;95
Abstract: This research aims to develop linguistic skills in students, through the application of a didactic sequence focused on producing posters using ICT and cooperative work, to achieve this goal, several activities have been proposed related to the four macro skills, which are: speaking, listening, reading and writing. Cooperative work and the use of ICTs generated positive results, because it helped the application of strategies that allowed generating self-assessment and co-evaluation processes, developing critical-reflexive thinking in students and thus promoting meaningful learning. In conclusion, it can be said that when working with ICT in the classroom, students show greater interest in getting involved in the teaching-learning process. Therefore, instead of prohibiting the use of technologies in the classroom, guidance must be given to correct use.
metadata.dc.description.degree: Magister En Educación Mención En Enseñanza De La Lengua y Literatura
Description: El presente trabajo tiene como finalidad desarrollar habilidades lingüísticas en los estudiantes, por medio de la aplicación de una secuencia didáctica enfocada en producir afiches utilizando las TIC y el trabajo cooperativo, para lograr este objetivo se han propuesto actividades relacionadas con las cuatro macro destrezas que son: hablar, escuchar, leer y escribir. El trabajo cooperativo y el uso de las TIC generaron resultados positivos, puesto que facilitó la aplicación de estrategias grupales que permitieron generar procesos de autoevaluación y coevaluación, desarrollando en los estudiantes el pensamiento crítico – reflexivo de esta manera se promueve el aprendizaje significativo. Finalmente se puede afirmar que trabajar con las TIC dentro del aula, los estudiantes demuestran mayor interés por involucrarse en el proceso de enseñanza aprendizaje, por lo tanto más que prohibir el uso de tecnologías en las aulas se debe guiar sobre una correcta utilización.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/770
Appears in Collections:Trabajos de Maestría en Lengua y Literatura

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TFM-ELL-95.pdfTexto completo2,92 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.