Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/774
Title: Incidencia en la aplicación de métodos interactivos en el proceso de enseñanza - aprendizaje en la asignatura de lengua y literatura en los alumnos de bachillerato internacional de la U.E “María Angélica Idrobo”
Authors: Navarro Araya, María Solange
metadata.dc.contributor.advisor: Hernández Ortega, José
metadata.dcterms.audience: Magister En Educación Mención En Enseñanza De La Lengua y Literatura
Keywords: Motivación
Interacción
Aprendizaje significativo
Tic
Propuesta
Motivation
Interaction
Meaningful learning
Proposal
Issue Date: 2018
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TM4;306
Abstract: The present research work was designed to determine the use of interactive methods in the teaching - learning process in the subject of Language and Literature to the students of the first International Baccalaureate of the Educational Unit "María Angélica Idrobo", located to the north from the city of Quito in the province of Pichincha. 25 BI students and 8 teachers from the aforementioned Area participated in this project. This research is descriptive, qualitative and documentary, since a brief questionnaire prepared by the author of this project, which consisted of 8 open-ended questions for students and teachers, was used as a research instrument. This tool allowed to collect relevant and pertinent information regarding the proposed topic to be analyzed. The results obtained allowed us to determine the frequency with which TIC are used in the teaching of Language and Literature and the positive impact they have on the learning process, as well as the scarce knowledge that Area teachers have about the handling of these new interactive methods and technological limitations. Among the results that stand out in this research is the importance of motivation in learning and how students perceive that stimulus, to take advantage of this situation this project raised some proposed solutions.
Description: El presente trabajo de investigación se planteó para determinar la utilización de métodos interactivos en el proceso de enseñanza – aprendizaje en la asignatura de Lengua y literatura a de los alumnos de primero de Bachillerato Internacional de la Unidad Educativa “María Angélica Idrobo”, ubicada al norte de la ciudad de Quito de la provincia de Pichincha. En este proyecto participaron 25 alumnos BI y 8 docentes del Área en mención. Esta investigación es de tipo descriptiva, cualitativa y documental, ya que se utilizó como instrumento de investigación un breve cuestionario elaborado por el autor de este proyecto, que constaba de 8 preguntas de respuesta abierta para alumnos y docentes. Esta herramienta permitió recolectar información relevante y pertinente con respecto al tema propuesto para ser analizado. Los resultados obtenidos permitieron determinar la frecuencia con la que se utilizan las TIC en la enseñanza de la Lengua y la Literatura y el impacto positivo que tienen en el proceso de aprendizaje, así también se evidencia el escaso conocimiento que los docentes de Área tienen sobre el manejo de estos nuevos métodos interactivos y las limitaciones tecnológicas. Entre los resultados que más destacan en esta investigación es la importancia que tiene la motivación en el aprendizaje y la forma como los alumnos perciben ese estimulo, para aprovechar esta situación este proyecto planteo algunas propuestas de solución.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/774
Appears in Collections:Maestrías

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TFM-ELL-99.pdfTexto completo850,82 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.