Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/850
Title: Medidas de tendencia central para datos agrupados y no agrupados
Authors: Rodríguez Bravo, Maritza Viviana
metadata.dc.contributor.advisor: Pino Fan, Luis Roberto
Keywords: medidas de tendencia central;aprendizaje significativo;problemas del entorno de la vida práctica;maestría en enseñanza de la matemática;measures of central tendency;significant learning;problems of the environment of practical life
Issue Date: 2018
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFM-EM;31
Abstract: The objective of this work is to analyze, interpret and model the measures of central tendency for grouped data and not grouped with real-life situations, making use of the TICS in the "Unidad Popular" Educational Unit with students of the second year of Bachillerato Genearal Unificado. It develops activities of practical life and the environment. The development of the didactic unit is based on meaningful learning, from the solution of real life problems and environment such as: training of athletes, student statures, number of books read and grades of students, obtaining in them the necessary motivation to learn statistics and especially the main measures of central tendency such as: arithmetic measurements, medium and mode.When developing the activities, the students analyze and interpret the measures of central tendency for grouped and ungrouped data, being the protagonists of the class and thus obtaining a significant learning.
metadata.dc.description.degree: Magister En Educación Mención En Enseñanza De La Matemática
Description: Este trabajo tiene por objetivo: analizar, interpretar y modelizar las medidas de tendencia central para datos agrupados y no agrupados con situaciones de la vida real, haciendo uso de las TICS en la Unidad Educativa “Unidad Popular” con estudiantes de segundo de Bachillerato. Se desarrolla actividades de la vida práctica y del entorno. El desarrollo de la unidad didáctica está basado en el aprendizaje significativo, a partir de la solución de problemas de la vida real y entorno como: entrenamiento de deportistas, estaturas de los estudiantes, cantidad de libros leídos y calificaciones de los estudiantes, obteniendo en ellos la motivación necesaria para aprender estadística y especialmente las principales medidas de tendencia central como son: media aritmética, mediana y moda. Al desarrollar las actividades los alumnos analizan e interpretan las medidas de tendencia central para datos agrupados y no agrupados, siendo los protagonistas de la clase y así obteniendo un aprendizaje significativo.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/850
Appears in Collections:Trabajos de Maestría en la Enseñanza de la Matemática

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TFM-EM-31.pdfTexto completo1,84 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.