Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/888
Title: El proceso estadístico – medidas de tendencia central
Authors: Flores Yánez, Sandra Paulina
metadata.dc.contributor.advisor: Sánchez Brualla, Alicia
metadata.dcterms.audience: Magister En Educación Mención En Enseñanza De La Matemática
Keywords: Media aritmética
Variable
Actividades
Aprendizaje
Arithmetic mean
Variable
Activities
Learning
Issue Date: 2018
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TM4-98
Abstract: The present Master’s final work is about the study of the theme “The statistical process – measures of central tendency (arithmetic average, mean, mode), whose objective is to teach the measures of central tendency of a dynamic way by using didactic material, exercises and problems based on real situations applied to the Technological tools ICT for developing the students’ curiosity and creativity to get a significant learning. Creative and innovative activities were designed which are related according to the students’ context, with the intention that they build their own knowledge up. After the implementation of the didactic unit, it was possible to obtain positive results and this could be evidenced in the good grades got by the students at the end of the term. Students are able to figure out measures of central tendency training and represent them with the help of the ICT, in the same way, they developed skills to solve exercises, and to work with mathematical software, strengthening values and their spirit of fellowship and tolerance.
Description: El presente Trabajo Final de Master se implementó en el Colegio Pomasqui, con los estudiantes de 2° Técnico “B” con el tema “El proceso Estadístico – Medidas de Tendencia Central (Media aritmética, mediana, moda)”, cuyo objetivo es enseñar las medidas de tendencia central de forma dinámica utilizando material lúdico, ejercicios y problemas de la realidad nacional aplicados en las TICS para desarrollar la curiosidad y creatividad de los estudiantes y lograr un aprendizaje significativo. Se diseñaron actividades creativas, innovadoras y relacionadas con el contexto del estudiante, con la intención de que vayan construyendo su propio conocimiento. Tras la implementación de la unidad didáctica se logró obtener resultados positivos y esto se pudo evidenciar en las buenas calificaciones que obtuvieron los estudiantes al finalizar el parcial. Los estudiantes son capaces de resolver ejercicios de medidas de tendencia central y representarlos con ayuda de las TICS, de la misma forma se desarrolló habilidades para resolver ejercicios, y a trabajar con software matemáticos, fortaleciendo valores y su espíritu de compañerismo y tolerancia.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/888
Appears in Collections:Maestrías

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TFM-EM-65.pdfTexto completo5,3 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.