Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/940
Title: La plurinacionalidad y sus aportes a la Cultura Nacional
Authors: Mero Romero, Maira Mariuxi
metadata.dc.contributor.advisor: Miralles Martínez, Pedro
Keywords: Plurinacionalidad;Cultura;Identidad nacional;Plurinationality;Culture;National identity
Issue Date: 2018
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFM-EGH;34
Abstract: In the present research work, a didactic unit was designed for the students of the second year of high school, divided into six activities focused on constructivist learning, in order to synthesize the conceptual schemes of plurinationality, which propitiate the understanding of their meaning and contributions to the culture of Ecuador, the scope of this objective is based on the analysis of the Whole Life Plan, identification of values and principles that guide national identity. The interaction of knowledge with the social, economic and political context was discussed and analyzed from the students' own perception, who added new ideas to structured concepts about plurinationality. From the research design, the present work is located at the level of application, qualitative modality, according to the type of research according to its purpose is applicative. It is concluded that transversality favors cognitive, psychomotor and affective development.
metadata.dc.description.degree: Magister En Educación Mención En Enseñanza De La Geografía E Historia
Description: En el presente trabajo de investigación se diseñó una unidad didáctica dirigida a los estudiantes del segundo año de bachillerato, dividida en seis actividades enfocadas en el aprendizaje constructivista, con el fin de sintetizar los esquemas conceptuales de la plurinacionalidad, que propicien la comprensión de su significado y aportes en la cultura del Ecuador, el alcance de este objetivo parte del análisis del Plan Toda una Vida, identificación de valores y principios que dirigen la identidad nacional. La interacción de los conocimientos con el contexto social, económico y político se discutió y analizó desde la percepción propia de los estudiantes, quienes añadieron ideas nuevas a conceptos estructurados sobre la plurinacionalidad. Desde el diseño de investigación, el presente trabajo se ubica en el nivel de aplicación, modalidad cualitativa, de acuerdo al tipo de investigación según su finalidad es aplicativa. Se concluye que la transversalidad favorece el desarrollo cognitivo, psicomotriz y afectivo.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/940
Appears in Collections:Trabajos de Maestría en Geografía e Historia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TFM-EGH-34.pdfTexto completo2,11 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.