Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1546
Title: | El aprendizaje basado en casos para el tratamiento de la competencia FIP contabilidad en estudiantes del Bachillerato Técnico |
Authors: | González Pineda, Mirtha Iwonne Rojas Parra, Tatiana Alejandra |
metadata.dc.contributor.advisor: | Urías Arbolaez, Graciela de la Caridad |
metadata.dcterms.audience: | Trabajo de Especialización en Pedagogía para profesores de Bachillerato Técnico |
Keywords: | Bachillerato técnico Competencias Estudio de Caso Figura profesional Enunciado General del Currículo Technical baccalaureate Competences Case study Professional figure General Statement of the Curriculum |
Issue Date: | 20-Mar-2020 |
Publisher: | Universidad Nacional de Educación |
Series/Report no.: | TE4;10 |
Abstract: | The degree work proposes case-based learning for the treatment of the FIP accounting competence in Second Year Technical Baccalaureate students. The problem arises from the teaching practice of the authors, in which students who have shown little interest and motivation in self-learning have frequently been found, presenting difficulties in relating technical subjects to situations in everyday life regarding Technical Baccalaureate competencies. Most of them state that they do not have enough contact with real situations in which the knowledge they are acquiring intervenes, which leads us to the research approach. The foregoing leads to the question of how to contribute to the development of the general competence of the FIP of Accounting in the students of the second year of Technical High School of the Turi Educational Unit. For the solution to the problem, the implementation of learning based on cases in technical subjects such as: Accounting, Taxation and Accounting and Tax Packages is proposed, which are oriented to understanding the situations that will have to be faced in the future. in the Laboral scene. The work provides as a scientific result a diagnosis of the initial situation, a proposal of five case studies for the treatment of the FIP competence through the teaching-learning process and the results achieved with its application. |
Description: | El trabajo de titulación propone el aprendizaje basados en casos para el tratamiento de la competencia FIP contabilidad en estudiantes de Segundo Año de Bachillerato Técnico. La problemática surge a partir de la práctica docente de las autoras, en la que, con frecuencia se han encontrado estudiantes que muestran poco interés y motivación en el auto aprendizaje, presentando dificultades para relacionar las materias técnicas con situaciones de la vida cotidiana referente a las competencias del Bachillerato Técnico. La mayoría de ellos manifiestan no tener el suficiente contacto con situaciones reales en las que intervengan los conocimientos que están adquiriendo, lo cual nos lleva al planteamiento de la investigación. Lo antes expuesto conduce a la interrogante de cómo contribuir al desarrollo de la competencia general de la FIP de Contabilidad en los estudiantes del Segundo año de Bachillerato Técnico de la Unidad Educativa Turi. Para la solución a la problemática se propone la implementación de los aprendizajes basados en casos en las materias técnicas como: Contabilidad, Tributación y Paquetes Contables y Tributarios, las mismas que están orientada a la comprensión de las situaciones que en el futuro tendrán que ser afrontadas en el ámbito laboral. El trabajo aporta como resultado científico un diagnóstico de la situación inicial, una propuesta de cinco estudios de casos para el tratamiento de la competencia FIP a través del proceso de enseñanza aprendizaje y los resultados alcanzados con su aplicación. |
metadata.dc.description.degree: | Especialista en Pedagogía para profesores de Bachillerato Técnico |
URI: | http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1546 |
Appears in Collections: | Especializaciones |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
El Aprendizaje basado en casos.pdf | Texto completo | 2,5 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.