Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1624
Title: Estrategias de aprendizaje cooperativo para potenciar la inclusión educativa en los estudiantes del Quinto Grado de EGB de la Unidad Educativa Juan Bautista Vázquez
Authors: Heras Rojas, Miriam Alexandra
metadata.dc.contributor.advisor: Río Fernández, José Luís del
metadata.dcterms.audience: Trabajo de titulación de Magister en Educación Inclusiva
Keywords: Aprendizaje cooperativo
Educación inclusiva
Atención a la diversidad
Cooperative learning
Inclusive education
Attention to diversity
Issue Date: 15-Oct-2020
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TM4;469
Abstract: The present research work has the purpose of promoting educational inclusion taking care of the diversity in the boys and girls of Basic General Education. The claim of the study favors this inclusion process through cooperative learning, to overcome the deficiencies observed in the development and effectiveness of the process, for this methodological strategies were implemented that allowed interaction and acceptance among the student group. The context selected for the deployment of the investigative actions was the "Juan Bautista Vázquez" Educational Unit, located in the city of Azogues. The unit of analysis was the 5th grade group, parallel “B”, made up of 40 students. The work, approached from a qualitative paradigm, was designed following the precepts of "participatory action research", with an exploratory / descriptive scope. Based on a previous diagnosis, an intervention proposal is presented that includes different activities to promote educational inclusion through cooperative learning. It was considered that this methodology contributes to responding to the diversity of the students and constitutes an ideal way to lay the foundations of inclusive education as an enriching element in the educational process.
Description: El presente trabajo de investigación tiene la finalidad de potenciar la inclusión educativa atendiendo la diversidad en los niños y niñas de Educación General Básica. La pretensión del estudio es favorecer este proceso de inclusión mediante el aprendizaje cooperativo, para superar las deficiencias observadas en el desarrollo y efectividad del proceso, para ello se implementaron estrategias metodológicas que permitieron la interacción y aceptación entre el grupo estudiantes. El contexto seleccionado para el despliegue de las acciones investigativas fue la Unidad Educativa “Juan Bautista Vázquez”, ubicada en la ciudad de Azogues. La unidad de análisis fue el grupo de 5º grado, paralelo “B”, conformado por 40 estudiantes. El trabajo, abordado desde un paradigma cualitativo, fue diseñado siguiendo los preceptos de la “investigación-acción participativa”, con un alcance exploratorio/descriptivo. Partiendo de un diagnóstico previo, se presenta una propuesta de intervención que incluye diferentes actividades para fomentar la inclusión educativa mediante el aprendizaje cooperativo. Se consideró que esta metodología contribuye a dar respuesta a la diversidad de los estudiantes y se constituye como una vía idónea para sentar las bases de la educación inclusiva como un elemento enriquecedor en el proceso educativo.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1624
Appears in Collections:Maestrías

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TFM -Miriam Alexandra Heras Rojas.pdfTexto completo2,7 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.