Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1638
Title: | Formación en valores inclusivos en el proceso educativo, con los estudiantes y padres de familia de la escuela de Educación Básica “Alfonso Ayora” |
Authors: | Andrade Bernal, Luis Laudelino |
metadata.dc.contributor.advisor: | Rodríguez Gómez, María del Pilar |
metadata.dcterms.audience: | Trabajo de titulación de Magister en Educación Inclusiva |
Keywords: | Valores inclusivos Amor Solidaridad Tolerancia Respeto Familia Docente inclusivo Comunidad educativa Inclusive value Love Solidarity Tolerance Respect Educational community Inclusive teacher |
Issue Date: | 18-Oct-2020 |
Publisher: | Universidad Nacional de Educación |
Series/Report no.: | TM4;483 |
Abstract: | The present master's research carried out at the “Alfonso Ayora” Basic Education School, under the philosophical guidelines of the National University of Education (UNAE), investigates the formation in inclusive values in the educational process with students and parents of this basic education school. Research line: processes of inclusion and socio-educational exclusion, sub-line, equity and inclusion for school improvement. The research considers a statistic of 18 students and 12 parents as legal representatives of the boys and girls of this rural educational center. A diagnosis was made on the inclusive values observed by children as one of the moments of the investigation; and it is found that those do not have well-founded the values of tolerance and respect, so an intervention plan with an inclusive approach is proposed to optimize these values and make them evident afterwards through the practice of daily positive actions. The role of the teacher in inclusive processes is fundamental, he is responsible for the comprehensive training of citizens for the new generations, so he cannot be limited to teaching homogeneous classes to students with well-marked individual differences. An educational intervention project will be carried out to improve the experiences of the student and parent in their multiple contexts of work, study, and fun, considering inclusive values. |
Description: | La presente investigación de maestría realizada en la escuela de Educación Básica “Alfonso Ayora”, bajo los lineamientos filosóficos de la Universidad Nacional de Educación (UNAE), investiga la formación en valores inclusivos en el proceso educativo con los estudiantes y padres de familia de esta escuela de educación básica. Línea de investigación: procesos de inclusión y exclusión socioeducativa, subilínea, la equidad e inclusión para la mejora escolar. La investigación considera una estadística de18 alumnos y 12 padres de familia como representantes legales de los niños y niñas de este centro educativo rural. Se realizó un diagnóstico sobre los valores inclusivos que observan los niños como uno de los momentos de la investigación; y se encuentra que aquellos no tienen bien fundamentados los valores de tolerancia y respeto, por lo que se propone un plan de intervención con un enfoque inclusivo para optimizar estos valores y sean evidentes a posteriori mediante la práctica de acciones positivas cotidianas. El rol del docente en los procesos inclusivos es fundamental, es el responsable de la formación integral de los ciudadanos para las nuevas generaciones, por lo que no puede limitarse a impartir clases homogéneas a estudiantes con diferencias individuales bien marcadas. Se ejecutará un proyecto de intervención educativa para mejorar las vivencias del alumno y padre de familia en sus múltiples contextos de trabajo, estudio, y diversión considerando valores inclusivos. |
URI: | http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1638 |
Appears in Collections: | Maestrías |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
andradebernalluislaudelino-16-11-2020.pdf | Texto completo | 6,53 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.