Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1695
Title: Guía Metodológica para la preparación docente en el desarrollo de prácticas inclusivas para la enseñanza-aprendizaje de Lengua y Literatura en la básica superior.
Authors: Ortega Pacheco, Pedro Francisco
metadata.dc.contributor.advisor: Montiel Castillo, Vanessa Esperanza
metadata.dcterms.audience: Trabajo de titulación de Magister en Educación Inclusiva
Keywords: Educación inclusiva
Prácticas inclusivas
Preparación docente
Guía metodológica
Inclusive education
Inclusive practices
Teacher training
Methodological
Guide
Curriculum planning
Issue Date: 22-Jan-2021
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TM4;485
Abstract: This research focuses on the design of a methodological guide for teacher preparation, on the development of inclusive practices for the teaching-learning of Language and Literature in upper basic. The position taken from which it is assumed focuses on the theories and opinions presented by Booth and Ainscow (2011), Echeita (2011), Solla (2013) and Moliner et al. (2017) on inclusive education and practices, and their development in school institutions, likewise in the field of teacher training for inclusion we worked with UNESCO (2004) and Moriña and Parrilla (2006), It starts from an interpretive paradigm, with a qualitative approach and a case study. The instruments to be used were the documentary analysis, the interview that it made possible and the class observation. The investigation was organized in two phases: diagnosis of the problematic situation and the design of the proposal. Information triangulation was used to analyze the data. Through the diagnostic process, it was possible to identify difficulties in inclusive practices, in the use of methodologies, use of, and use of resources. This led to the construction of the Methodological Guide for teacher preparation in the development of inclusive practices for the teaching-learning of Language and Literature in upper basic. The same that took into account factors such as the way in which the methodologies and activities are articulated in a planning, as well as the teacher has the elements that he has for the construction of a class, its evaluation and application is recommended by specialists' criteria.
Description: Esta investigación se centra en el diseño de una guía metodológica para la preparación docente, en el desarrollo de prácticas inclusivas para la enseñanza-aprendizaje de Lengua y Literatura en la básica superior. La postura que se desde la que se asume se centra en las teorías y opiniones presentadas por Booth y Ainscow (2011), Echeita (2011), Solla (2013) y Moliner et al. (2017) sobre educación y prácticas inclusivas, y su desarrollo en las instituciones escolares, así mismo en el campo de la formación docente para la inclusión se trabajó con UNESCO (2004) y Moriña y Parrilla (2006), Se parte de un paradigma interpretativo, con un enfoque cualitativo y un estudio de caso. Los instrumentos a utilizar fueron el análisis documental, la entrevista que posibilitó y la observación de clase. La investigación se organizó en dos fases: diagnóstico de la situación problemática y el diseño de la propuesta. Para el análisis de los datos se empleó la triangulación de información. A través del proceso de diagnóstico se logró identificar dificultades en las prácticas inclusivas, en el uso de metodologías, aprovechamiento del tiempo, y uso de recursos. Lo cual dio lugar a la construcción de la Guía Metodológica para la preparación docente en el desarrollo de prácticas inclusivas para la enseñanza-aprendizaje de Lengua y Literatura en la básica superior. Misma que tomó en cuenta factores como la forma en la que se articulan las metodologías y actividades en una planificación, así como el docente dispone de los elementos que posee para la construcción de una clase, se recomienda su evaluación y aplicación por criterio de especialistas
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1695
Appears in Collections:Maestrías

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tesis Ortega Pacheco Pedro Francisco.pdfTexto completo7,13 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.