Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1698
Title: Estrategias inclusivas para la enseñanza de Educación Física con estudiantes de marcha claudicante de la Escuela Básica General Antonio Farfán
Authors: Allaico Bermejo, Walter Alfonso
metadata.dc.contributor.advisor: Fontaines Ruiz, Tomás Iván
metadata.dcterms.audience: Trabajo de titulación de Magister en Educación Inclusiva
Keywords: Discapacidad motora
Proceso inclusivo
Métodos
Diversidad
Motor disability
Inclusive process
Methods, diversity
Issue Date: 22-Jan-2021
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TM4;487
Abstract: The main objective of this research is to develop inclusive strategies for the teaching of Physical Education in students with failing gait who attend the General Antonio Farfán basic school. The assumed theoretical categories are: Inclusive education (Booth, T., Ainscow, M., 2011, Acedo, C., 2008, Campa, R., Contreras, C., 2018), inclusive sport (Fernández, J., Jiménez , M., & Fernández, J. 2018, Sanz, D., & Reina, R., 2013), Inclusive Physical Education (Sanz, D., & Reina, R., 2013, Ocete, Pérez, and Coterón 2015) , motor disability, lagging gait (Martínez, K., 2016, Fernández, J., Jiménez, F., Navarro, V., and Sánchez, R., 2019). A socio-historicist paradigm and action research method are assumed. We work with three analysis units made up of three Physical Education teachers, 2 students who show a faltering gait and 29 students who make up the parallel. According to the analysis of results, it is shown that teachers do not use adequate methods to attend to diversity, causing the teaching-learning process to be managed intuitively. A planning guide has been designed as a proposal to guide the Physical Education teacher towards inclusive educational practices.
Description: La presente investigación tiene como objetivo principal desarrollar estrategias inclusivas para la enseñanza de Educación Física en estudiantes con marcha claudicante que asisten a la escuela básica General Antonio Farfán. Las categorías teóricas asumidas son: Educación inclusiva (Booth, T., Ainscow, M., 2011, Acedo, C., 2008, Campa, R., Contreras, C., 2018), deporte inclusivo (Fernández, J., Jiménez, M., & Fernández, J. 2018, Sanz, D., & Reina, R., 2013), Educación Física inclusiva (Sanz, D., & Reina, R., 2013, Ocete, Pérez, y Coterón 2015), discapacidad motora marcha claudicante (Martínez, K., 2016, Fernández, J., Jiménez, F., Navarro, V., y Sánchez, R., 2019). Se asume un paradigma socio-historicista y método de investigación-acción. Trabajamos con tres unidades de análisis compuestas por tres docentes de Educación Física, 2 estudiantes que presentan marcha claudicante y 29 estudiantes que integran el paralelo. De acuerdo con el análisis de resultados, se muestra que, los docentes no emplean métodos adecuados para la atención a la diversidad, provocando que el proceso enseñanza-aprendizaje sea manejado intuitivamente. Se ha diseñado una guía de planificación como una propuesta que oriente al docente de Educación Física hacia las prácticas educativas inclusivas.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1698
Appears in Collections:Maestrías

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabajo de titulación Walter Allaico Bermejo.pdfTexto completo933,84 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.