Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1725
Title: Estrategias para la estimulación del lenguaje oral desde un enfoque inclusivo en Educación Inicial 2 de la Escuela de Educación Básica “Andrés F. Córdova”
Authors: Calle Bacuilima, Ana Leonor
metadata.dc.contributor.advisor: Pesántez Palacios, María Dolores
Keywords: Lenguaje oral
Educación inclusiva
Estrategias metodológicas
Oral language
Inclusive education
Methodological strategies
Issue Date: 20-Jan-2021
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TM4;410
Abstract: The purpose of this research thesis is to design and implement a methodological proposal of the different oral language stimulation strategies with an inclusive approach in early childhood children 2 from the “Andrés F. Córdova” Basic Education School. This research work is of qualitative analysis, it was developed through the case study, in which information was obtained from various sources such as: bibliographic review, application of the Portage Guide and interview, which allowed theoretically substantiating the development and characteristics of the language and identifying the activities that parents carry out to stimulate their children's language. The data analysis process was carried out through the operationalization of the categories. With the data obtained, a methodological proposal was designed that allows the stimulation of oral language in children aged 4 to 5 years. The conclusions reached by this study showed that: Children have oral language difficulties: they do not understand and carry out commands, they do not use verb tenses, they do not speak two rhyming words, they do not use words, they do not tell stories, they do not say complex sentences; because parents do not know and therefore do not stimulate the oral language of children. Parents leave a charge of the education of their children to third parties such as grandparents and older siblings; they do not give quality time to stimulate the language of their children. Due to the ignorance of inclusive strategies for the stimulation of children's oral language, for which this proposal is made, which must be validated by an expert judgment.
Description: La presente tesis de investigación tiene como propósito diseñar e implementar una propuesta metodológica de las diferentes estrategias de estimulación del lenguaje oral con un enfoque inclusivo en niños de educación inicial 2 de la Escuela de Educación Básica “Andrés F. Córdova”. Este trabajo de investigación es de análisis cualitativo se desarrolló a través del estudio de caso, en el que se obtuvo información de diversas fuentes como: revisión bibliográfica, aplicación de la Guía Portage y entrevista, las cuales permitieron fundamentar teóricamente el desarrollo y características del lenguaje oral e identificar las actividades que realizan los padres de familia para estimular el lenguaje oral de sus hijos. El proceso de análisis de datos se realizó a través de la operacionalización de las categorías. Con los datos obtenidos se diseñó una propuesta metodológica que permita la estimulación del lenguaje oral en niños de 4 a 5 años. Las conclusiones a las que llega este estudio demuestran que: Los niños presentan dificultades del lenguaje oral: no comprenden y ejecutan órdenes, no usan los tiempos verbales, no habla dos palabras que riman, no emplean palabras, no relatan cuentos, no dicen oraciones complejas; debido a que los padres de familia desconocen y por lo tanto no estimulan el lenguaje oral de los niños. Los padres de familia dejan a cargo de la educación de sus hijos a terceros como abuelos y hermanos mayores, no dan tiempo de calidad para estimular el lenguaje de sus hijos. Debido al desconocimiento de las estrategias inclusivas para la estimulación del lenguaje oral de los niños para lo cual se realiza esta propuesta, la cual debe ser validada por un juicio de expertos.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1725
Appears in Collections:Maestrías

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tesis Ana Calle cambiado.pdfTexto completo760,59 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.