Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2139
Title: Desarrollo del sentido numérico a través de la uña taptana
Authors: Auccahuallpa Fernández, Roxana
Abad Calle, Joana Valeria
Keywords: Educación Inicial
Enseñanza de matemáticas
Sentido numérico
Uña taptana
Number sense
Children
Teaching mathematics
Preschool
Education
Issue Date: 10-Sep-2021
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Abstract: The development of the number sense in early childhood education (3 to 5 years old) in Ecuador is an obvious aspect the curriculum. It has three aspects: ability to do computations fluently, to make calculations and inferences. Work the number sense is teaching mathematics since the socio-cultural reality of the child and the learning that he brongs from home. The objective was to develop the number sense in children of early childhood through of concrete material uña taptana with the aspects of Van Luit and Van Rijt. We realized a participatory action research with 22 children from 3 to 4 years of preschool. The information was collected through of checklist and observations. The results indicate that children of 3 years are in the phase Process (order, classify and sequence), unlike of the 4, who are in the level of achieved. Finally, the development the number sense is a capacity of progressive character that children achieve at the early childhood.
Description: El desarrollo del sentido numérico en la primera infancia (3 a 5 años) en Ecuador es un aspecto obviado en el currículo de educación inicial. El desarrollo de este sentido se caracteriza por tres aspectos: capacidad de hacer cómputos con fluidez, hacer estimados y formular juicios e inferencias. Para conseguirlo, se debe enseñar matemáticas desde la realidad socio-cultural del niño, con el aprendizaje que trae de su casa. El objetivo de este trabajo fue forjar el sentido numérico en niños de educación inicial a partir del material concreto uña taptana relacionado con los aspectos de Van Luit y Van de Rijt. Se realizó una investigación acción participativa con 22 niños y niñas de 3 a 4 años de un preescolar. La información fue recolectada a través de una lista de cotejo y observaciones. Los resultados señalan que los niños de 3 años están en nivel en proceso (ordenar, clasificar y secuenciar), a diferencia de los de 4, quienes están en nivel alcanzado. Finalmente, se corrobora que el sentido numérico es una capacidad de carácter progresivo que alcanzan los niños en su primera infancia.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2139
ISBN: 9789942783677
Appears in Collections:Prácticas, investigación, innovación y perspectivas de la educación inicial

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Libro_practicas_79-86.pdfTexto completo242,48 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.