Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2264
Title: Experiencias significativas de inclusión desde la educación de género en jóvenes y adultos
Other Titles: Significant experiences of inclusion from gender education in youth and adults
Authors: García Gutiérrez, Aurora
Ferreiro Fuentes, Yudith Laura
Naranjo Paz, Anabel
Quilez Mayo, Maritza
Keywords: Experiencia significativa
Enfoque de género
Educación inclusiva
Educación de jóvenes
Educación de adultos
Significant experience
Gender approach
Inclusive education
Youth Adult
Issue Date: 13-Jan-2022
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Abstract: The presented results are constituted of significant experiences in Youth and Adult Education, from the inclusive and gender approaches in the Cuban education, with the necessary attention to diversity, contributing to the solution of problems related to discrepancies in social relations that alienate and discriminate people for gender reasons. This theoretical and empirical systematization is assumed from a socio-critical approach that incorporates historical, contextual and evaluative criteria with a holistic vision. The results derive from a strategic alliance between the Department of Youth and Adult Education (EDJA), the Federation of Cuban Women (FMC) and the Chair of Gender, Family and Health of the University of Holguin. The two experiences reported here are centered, on the one hand, in penitentiary establishments and, on the other hand, in the Women’s and Family Orientation Houses, with the participation of teachers, educational instructors, specialists and students. Testimonies and experiences of people who have been beneficiaries of these projects and programs with a gender mainstreaming approach were recorded, and reflect a transforming capacity related to the real exercise of Youth and Adult Education in the territory.
Description: Los resultados que se presentan se constituyen de experiencias significativas en la Educación de Jóvenes y Adultos (EDJA), desde el enfoque inclusivo y de género, en Cuba; además, estos revelan la necesaria atención que requiere la diversidad y la solución de problemáticas y discrepancias en las relaciones sociales que alejan y discriminan por razones de género. Se asume la sistematización teórica y empírica, desde un enfoque sociocrítico que incorpora criterios históricos, contextuales y valorativos con una visión holística. Los resultados derivan de las alianzas estratégicas entre el Departamento de EDJA, la Federación de Mujeres Cubanas (FMC) y la cátedra de Género, Familia y Salud de la Universidad de Holguín. Las dos experiencias aquí reportadas se centran, por una parte, en establecimientos penitenciarios y, por otra, en las Casas de Orientación a la Mujer y a la Familia (COMF); cuentan con la participación de profesores, instructores educativos, especialistas y estudiantes. Asimismo, se han registrado testimonios y vivencias de personas que han sido beneficiarias de estos proyectos y programas, con enfoque de transversalización de género; el mismo les ha proporcionado una capacidad transformadora que se reflejada en el ejercicio real de la Educación de Jóvenes y Adultos en territorio.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2264
ISSN: 27737551
13909940
Appears in Collections:Mamakuna No. 18

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
document (4).pdfTexto completo905,42 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.