Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2296
Title: Conceptos que permiten desarrollar la enseñanza de la interpretación musical en la universidad
Other Titles: Concepts that Allow to Develop the Teaching of Musical Interpretation at the University
Authors: Arturi, Marcelo
Keywords: Alumno activo
Enseñanza
Interpretación musical
Texto musical
Teaching
Musical performance
Active student
Musical text
Issue Date: 15-Mar-2022
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Abstract: The teaching-learning of musical interpretation is governed by a type of education called “conservatory model” where the teacher teaches a model of interpretation and the student has a passive role and of imitation of the model. On the contrary, the statute of the National University of La Plata establishes the need to develop an active student, researcher, capable of making decisions with their own criteria. It is understood that the conservatory model cannot inhabit university classrooms where music is taught. In order to develop a university proposal, the following objective is formulated: to develop theoretical frameworks and propose concepts that can support a teaching-learning process of musical interpretation under university guidelines. From a bibliographic investigation in the theoretical fields of communication, semiotics, linguistics and music, the concepts of “musical text”, “textualization process” and “musical interpretation project” are developed. These concepts allow to raise the educational process in accordance with the requirements of the university and glimpse a possible role of active student. It is concluded that the teachinglearning process of musical interpretation can be framed in university guidelines.
Description: La enseñanza-aprendizaje de la interpretación musical está regida por un tipo de educación denominada “modelo conservatorio” donde el docente enseña un modelo de interpretación y el alumno tiene un rol pasivo y de imitación del modelo. En el Estatuto de la Universidad Nacional de La Plata se establece, por el contrario, la necesidad de desarrollar un alumno activo, investigador, capaz de tomar decisiones con criterios propios. Se entiende que el modelo conservatorio no puede habitar las aulas universitarias donde se enseñe música. Con la finalidad de desarrollar una propuesta universitaria se formula el siguiente objetivo: desarrollar marcos teóricos y proponer conceptos que puedan fundamentar un proceso de enseñanza aprendizaje de la interpretación musical bajo lineamientos universitarios. Desde una indagación bibliográfica en los campos teóricos de la comunicación, la semiótica, la lingüística y la música se desarrollan los conceptos de “texto musical”, “proceso de textualización” y “proyecto de interpretación musical”. Estos conceptos permiten plantear el proceso educativo de manera acorde con los requerimientos de la universidad y vislumbrar un posible rol de alumno activo. Se concluye que el proceso de enseñanza aprendizaje de la interpretación musical puede ser enmarcado en lineamientos universitarios.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2296
ISBN: 9789942783783
Appears in Collections:Pedagogía de las Artes y Humanidades: Praxis, Investigación e Interculturalidad

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pedagogia159-172.pdfTexto completo160,43 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.