Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2318
Title: Aulas vivas y fotografía: las posibilidades para imaginar otros mundos posibles
Other Titles: Living Classrooms and Photography: Possibilities for Imagining Other Possible Worlds
Authors: Laiton Cortes, Adriana
Keywords: Aula viva
Atencionalidad
Fotografía
Humedales
Living classroom
Attentionalism
Photography
Wetlands
Issue Date: 15-Mar-2022
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Abstract: This text is inscribed in the field of environmental wetlands, and its purpose is to unveil the potential of intersections between wetlands —as living classrooms—, environmental education, and photography, and their possibilities on the task of imagining livable futures, in the midst of a crisis. This pedagogical experience happened in 2018, in the Tibanica wetland, located in Bogotá, Colombia. This article addresses the concept of a living classroom as learning environment, which comes from postulates of the anthropologist Tim Ingold, especially on his notions of environment, perception, and attentionalism. Photography is proposed as an artistic exploratory practice that recognizes the subject in its different constructions of meaning, and its ability to relate with others. This practice recognizes the possibilities of perceiving and inhabiting the world in a different way, than the traditional educational practices with which we have apprehended the world. Methodologically speaking, this experience was an exercise of participant observation, within the framework of the ethnographic method and it was developed in the author’s research for a Master’s degree in Anthropology. As a result, reflections, and observations are offered on how photography contributes to the experimentation of living classrooms, and an ethical pedagogy between humans and non-humans.
Description: Este texto se inscribe en el campo de las humanidades ambientales y su propósito es develar el potencial de las intersecciones entre los humedales —como aulas vivas—, la educación ambiental y la fotografía, y sus posibilidades en la tarea de imaginar futuros habitables en medio de la crisis. La experiencia pedagógica que se relata en este texto sucedió en 2018 y tuvo lugar en el humedal Tibanica, ubicado en Bogotá, Colombia. Este artículo aborda el concepto de aula viva como ambiente de aprendizaje que deviene de los postulados del antropólogo Tim Ingold, especialmente aquellos sobre las nociones de ambiente, percepción y atencionalidad. La fotografía se propone como una práctica artística exploratoria que reconoce al sujeto en sus diferentes construcciones de sentido y de capacidad para relacionarse con otros. Se reconocen, en esta práctica, las posibilidades de percibir y habitar el mundo de manera distinta a como lo han propuesto las prácticas tradicionales de educación con las que hemos aprehendido el mundo. Esta experiencia fue un ejercicio de observación participante, desarrollado en el marco del método etnográfico en una investigación para la Maestría en Antropología. Como resultado se ofrecen reflexiones y observaciones sobre cómo la fotografía aporta a la experimentación de aulas vivas y a una pedagogía ética, entre humanos y no humanos.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2318
ISBN: 9789942783783
Appears in Collections:Pedagogía de las Artes y Humanidades: Praxis, Investigación e Interculturalidad

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pedagogia385-394.pdfTexto completo390,63 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.