Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2854
Title: Sistematización de experiencias e implementación del currículo de educación general básica superior y bachillerato general unificado, para personas jóvenes y adultos pertenecientes a la “Unidad Educativa Gabriela Mistral N°1” del Cantón Catamayo – periodo enero – julio 2021
Authors: Guajala Piedra, Karina Alexandra
metadata.dc.contributor.advisor: Madroñero Morillo, Mario Marino
metadata.dcterms.audience: Trabajo de titulación previo a la obtención del título de Magister en Educación de Jóvenes y Adultos
Keywords: Currículo
Educación de Jóvenes y adultos
Cualificación
Rezago escolar
Curriculum
Youth and adult education
Qualification
School backwardness
Issue Date: 30-Nov-2022
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TM4;511
Abstract: The need to understand what EPJA implies, supports the inquiry about the way in which curricular adaptation and contextualization in EPJA is conceived and implemented, with the intention of considering methods more appropriate to the context, which make progressive improvement possible. of the out-of-school population, which, being characterized under the concept of "school backwardness", requires the generation of dialogic relationships and empathy that support educational communication between teachers and students, for the generation of a qualification that at a personal level considers the subjectivity of the student. student and professional level improve their skills. In this sense, the present investigation proposes a reflection and interpretation on the processes of curricular adaptation of the study plan, in the context of implementation of the project Strengthening, Access, Permanence with emphasis on Inclusion and Qualification for Life (FAPT), of Superior Basic General Education and Unified General high school for young people and adults in the "Gabriela Mistral Educational Unit No. 1" of the Catamayo Canton, in the period January - July 2021. The proposal is developed through a methodology of qualitative approach of descriptive and exploratory type; the sample studied involved teachers and expert staff of Higher Basic General Education and Unified General high school.
Description: La necesidad de comprensión de lo que implica la EPJA, sustenta la indagación sobre la forma en la que se concibe e implementa la adaptación y contextualización curricular en la EPJA, con la intención de considerar métodos más adecuados al contexto, que hagan posible el mejoramiento progresivo de la población desescolarizada, que al caracterizarse bajo el concepto de “rezago escolar” requiere de la generación de relaciones dialógicas y de empatía que sustenten una comunicación educativa entre docentes y estudiantes, para la generación de una cualificación que a nivel personal considere la subjetividad del estudiante y a nivel profesional mejore sus competencias. En este sentido, la presente investigación propone una reflexión e interpretación sobre los procesos de adaptación curricular del plan de estudios, en el contexto de implementación del proyecto Fortalecimiento, Acceso, Permanencia con énfasis a la Inclusión y Titulación para toda la Vida (FAPT), de Educación General Básica Superior y Bachillerato General Unificado para personas jóvenes y adultas en la “Unidad Educativa Gabriela Mistral N° 1” del Cantón Catamayo, en el período enero – julio 2021. La propuesta se desarrolla a través de una metodología de enfoque cualitativo de tipo descriptivo y exploratorio; la muestra estudiada involucró a docentes y personal experto de Educación General Básica Superior y Bachillerato General Unificado.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2854
Appears in Collections:Maestrías

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
T_TITULACION MAESTRIA JOVENES Y ADULTOS_KARINA_GUAJALA.pdfTexto completo728,75 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.